elev

    Hej! Jag är intresserad av kroppsspråk väldigt mycket, typ att jag pratar med personer och vet hur dem är av deras kroppsspråk, vad för yrke kan jag välja då?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Salli,
    jag antar att du inte menar att du vill "utöva" icke-verbal kommunikation som t.ex mimare (pantomimartister) och clowner gör, utan jag gissar på att du menar att du vill studera icke-verbal kommunikation, och i så fall tänker jag på yrken som forskare, högskolelärare (i kurser inom icke-verbal kommunikation), cirkelledare, författare och föreläsare.
    Alltså, om du skaffar sig omfattande kunskaper inom ämnet Icke-verbal kommunikation (eller inom något annat ämne) så kan du försöka satsa på de yrken som jag nämner - ovan.
    Om vi på FRåGA SYV kommer på fler förslag, återkommer vi i så fall!
    Om du själv får svar på din fråga på annat håll, får du gärna höra av dig. Vi på FRåGA SYV är inte allvetande och lär oss gärna mer, vi också!
    Länktips:
    framtid.se/yrke/hogskolelarare
    framtid.se/yrke/cirkelledare
    Vänligen
    Milla
    P.S: på www.framtid.se hittar du över 2.ooo beskrivningar av olika yrken!

    Studie- och yrkesvägledare
    • elev : Hej! Nej det är inte det jag menar, jag menar typ som utredare som kan reda ut saker eller persones psyke utav deras kroppsspråk, men jag vet inte vad för yrke det är! Hoppas du förstår lite bättre vad jag menar
    • Milla :

      Kika i så fall på yrken Psykolog och Psykiatriker.

    SYV-besökare SYV

    Hejsan,

    nedan finner du svar från Högskolan i Borås:

                         Vi har tänkt i lite olika banor och ger nedan de förslag som vi kommit fram till:

    •  yrken som dansare/danslärare, musik/gestaltterapeut, teckenspråkstolk, ledsagare, socialpedagogiskt arbete med personer med funktionsvariation där talförmåga saknas,
    • - men också att det är en kompetens/färdighet att arbeta med och förstå på olika sätt och syften som finns inom många olika människonära yrken t ex polis, socionom, vårdare inom kriminalvården, behandlingspersonal, rehabilitering/fysioterapeut.
    • att arbeta med personer som inte kan tala av olika anledningar. Det kan vara inom läraryrket som specialpedagog tex, men det  kan även handla om yrken där man möter personer med särskilda behov, t ex inom Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Arbetslivsförvaltningen inom kommunen och andra servicestödjande myndigheter för allmänheten.
    •  inom psykologi handlar det om bedömningar kanske tex i rekrytering eller svåra samtal, konflikthantering, vägledning av olika slag t ex studie- och karriärvägledning,  konsumentvägledning, kurator, socialsekreterare. Det kan även handla om arbete inom rättsväsendet och med utredningar där man arbetar med vittnespsykologi.
    Högskolan i Borås vision:
    ”Tillsammans tar vi ansvar för framtiden. Genom profilering av utbildning och forskning gör vi skillnad.”