Evelina
    Hej!
    Jag studerar just nu till röntgensjuksköterska (T2), men börjar känna allt mer att jag gjort fel val. Yrket intresserar mig inte som jag hade trott, vilket gör att jag inte har någon motivation att plugga...
    Jag under lång tid varit väldigt intresserad av resor, har varit ute och rest i flera månader ett flertal gånger, och saknar verkligen det nu när jag är fast med mina studier. Jag undrar då vad för yrken det finns inom flygplats/flygplan/turism branschen som inte kräver allt för höga betyg? Jag har matte 2b, engelska 7. Har en del erfarenheter inom service. Tack på förhand

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Evelina,
    det finns många olika yrken inom de områden som du är intresserad av, nämligen resor, flygplats, flygplan och turism.
    Frågan är dock om du vill hjälpa andra att kunna resa eller om du vill resa själv? :)

    De som jobbar med flygplatser, flygplan och/eller med resor och turism - ... många av de reser inte själva, utan de tillverkar eller reparerar flygplan; tar emot bagage; säljer resor, informerar om resor mm. men de arbetar på flygplatsen eller på turistbyrån och många av dem kanske inte reste själva någonstans, över huvudet taget. För att kunna reparera flygplan eller sälja resor behöver man inte själv ha rest.
    Om det är så att du själv vill resa inom ditt yrke - då är det kanske Flygvärdinna>> eller Reseledare>> som du i första hand får titta på. Kika också på yrket Äventyrsguide>>.
    För övrigt kan du kika på många olika yrken - som ex. Hotellyrken>>; Turistinformatör>> och många-många andra yrken...bl a Yrken inom turism>>; det finns ca 2000 yrkesbeskrivningar på Framtid.se att ta del av.
    _______
    Men, som sagt, de som jobbar mer turism och resor ... är det majoritet av de yrken som själva inte reser, utan hjälper andra att kunna resa.
    ********
    Jag förstår att du gillar att "röra på dig" och vill kunna resa, men jag tror du ska kunna göra det även inom ditt yrke, som du läser mot nu. Om du kan stå ut med att plugga klart och ta legitimation, kan möjligheter för dig finnas att resa iväg och jobba på olika platser - både i Sverige och utomlands. Du kan t.ex skriva upp dig på "korttidskontrakt" - hitta ett företag som "hyr ut vårdpersonal" inom Sverige och till andra länder... så kan du kanske jobba 2-3 månader på varje ställe och sedan resa vidare.
    Jag kan inte lova dig att det går att ordna det på det viset, men jag tycker att du kan i alla fall fundera på - om det skulle vara intressant för dig.
    _______
    Sedan tänker jag också på det alternativet - om du kan jobba intensivt under vissa perioder och sedan ta långa semestrar och resa på din fritid. Eller att ta många korta semestrar - ex. om du jobbar deltid, ex. 80% och är ledig, säg, varje fredag... kan du resa iväg från torsdag kväll till måndag morgon varje vecka...
    Fördelen med att resa på sin fritid är den att du reser i så fall vart du vill, när du vill och hur du vill.
    Däremot om man reser inom jobbet, då kan man oftast inte själv bestämma vart man ska resa; man kan inte bestämma själv vad man ska göra på det resmålet dit man kom, utan måste utföra jobbet och inte ägna sig åt de aktiviteter som man vill ägna sig åt.

    Många som reser i jobbet uppger att de hinner inte "se någonting" mer än flygplatsen och hotellrummet + konferensrummet och så snabbt iväg.... till nästa land/stad. De reser inte för att kunna se resmålet, uppleva kulturen, besöka sevärdheter, utan de ska utföra jobbet och ofta hinner inte göra ngt. mer, över huvudet taget.
    ****
    Att kunna resa vart man vill, när man vill och göra det man vill på resmålet + få betalt för det... är det en dröm som många har. Dock är det extremt svårt att ordna det så för sig.. I så fall ska man resa så som man vill och betala för det själv, och skriva om resmålet, fota, filma mm. och sedan försöka sälja det journalistiska materialet till TV-bolag, resemagasin, bokförlag mm. Det är svårt att få det att gå runt... alltså, ofta blir det så att även om man säljer ngt., så har man betalat mer för resan (av egna pengar) redan, men man kan förhoppningsvis finansiera en del av sitt resande på det sättet.
    ____
    Jag säger inte att det du önskar är omöjligt att uppnå, nej. Jag säger att det kan bli svårt eller så känner jag inte till ngt. yrke där man kan resa fritt och få betalt för det och där det är lätt att få jobb... om du har någon idé om vad det skulle vara - var god berätta det för oss. :) Det är möjligt att något yrke eller sätt att tänka, som finns, men som inte vi här på Fråga SYV känner till.

    Ännu en fundering...
    Om man skaffar sig ett yrke där man reser mycket och där man måste resa och sedan skaffar familj och barn, och sedan kan inte (eller vill inte) lämna barnen hemma och resa ifrån dem - kan detta bli ett problem. Då måste man återigen omskola sig, för att slippa resa i jobbet. :(

    Hoppas någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Hör gärna av dig med feed-back; säg vad du tycker.
    Om jag missuppfattade din fråga och ditt önskemål - ber jag om ursäkt för det...
    ANNA

    Rubriken på din fråga lyder Yrken inom flygbranchen... och som direkt svar på den frågan, så finns det bland annat följande yrkesbeskrivningar på www.framtid.se