Jan
    Hej!
    Jag har länge tänkt att jag vill jobba med inredning och vill veta vad skillnaden mellan inredningsarkitekt och inredningsdesigner är?
    Som inredare vill jag inreda hem, kontor och även butiker m.m
    Jag vill kunna bestämma golv, tapeter, färger, möbler och mer detaljmässigt i inredningen osv, därför undrar jag vilken av dessa två yrken som hade passa bäst och vad skillnad är mellan dem.

    Jag går mitt första år på gymnasiet, jag går handel & administration programmet, jag skulle även vilja veta vilka utbildningar eller högskolor jag kan gå för att jobba inom detta.

    Tack i förhand.

    Med vänliga hälsningar!
    Jan
    • Ludmila : Det är en "svår bransch" med stor konkurrens om jobben/uppdragen. det är svårt att få heltidsjobb med månadslön; troligtvis får man starta eget eller jaga "timmar vid behov". Man måste "brinna" för det och vara beredd att under många år kämpa för sin dröm, utan att ha någon garanti på att lyckas. Men jag önskar dig lycka till! Vi håller tummarna!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jan,
    de yrken som du är intresserad av hör inte till ”reglerade yrken>>” och det finns därför inte några strikta krav på varken sig yrkestitlar eller vilken utbildning man ska ha.
    Det är arbetsgivaren som bestämmer.
    Om du t.ex startar eget och blir din egen arbetsgivare, bestämmer du själv vilken utbildning du behöver skaffa dig för att kunna skaffa tillräckligt antal betalande kunder.
    Om du söker anställning, är det den som anställer dig som bestämmer.
    Utbildningar som brukar leda till ”Inrednings-yrken” kan finnas inom många olika skolformer - bland annat inom Yrkeshögskola, se hela utbudet på www.yhguiden.se
    Utbildningsutbud förändras ständigt. Om du idag går ditt första år på gymnasiet, kommer du söka till eftergymnasiala utbildningar först om 2 år. Vilka utbildningar som kommer att finnas att söka då, vet man idag ännu inte.
    Du kan givetvis kika på de yrkesbeskrivningar och på de utbildningar som finns idag, men ständiga förändringar sker och det är inte alls säkert att dagens info blir aktuell om 2 år.
    Det finns inte heller någon skarp gräns mellan följande yrken, som i mångt och mycket ”går in i varandra”:
    Inredningsarkitekt>>
    Inredningsdesigner>>
    Butikskommunikatör>>
    Eventdekoratör>>
    Staging-designer>>
    Visual merchandiser>>

    Tips: hitta några personer som idag arbetar med det som du vill arbeta med i framtiden och fråga vilken utbildning de har och hur de kom in i yrket.
    Hoppas mitt svar blir på ngt. sätt till någon sort hjälp!

    ANNA