David
    Jag går i 9an på grundskolan och ska göra mitt gymnasieval om några månader. Jag vet inte ifall jag ska gå ett yrkesförberedande eller ett högskoleförberedande program dock. Jag skulle gärna gå ett yrkesförberedande program eftersom man kan få bra jobbmöjligheter direkt efter gymnasiet då jag vill vänta med att plugga på högskola några år. Samtidigt så funderar jag på att plugga vidare till civilingenjör eller biokemist så funderar på att gå natur. Jag vet att man kan gå tekniskt eller naturvetenskapligt basår men har hört att det är svårare att lära sig sådana saker senare i livet och jag har rätt bra betyg (mest C eller B) så vet inte ifall det är bättre att lägga betygen på ett högskoleförberedande program.

    Jag har funderat på handel eller resturang och livsmedel då jag gillar att interagera med människor och skulle tänka mig att jobba som bartender eller liknande några år. Annars naturprogrammet eftersom man läser avancerade kurser och gillar både no och matte

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David, kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/olika-ingangar-gymnasieval

    har du pratat med en studie- och yrkesvägledare på din skola? Om inte, boka samtal med SYV-en på din skola - då kan ni under samtalet "bolla" lite olika idéer och "gå på djupet". Innan du träffar SYV på din skola för ett samtal, läs på om olika gymnasieprogram>> och gör också test - en eller flera... det är inte så att testet /dator/ vet bättre, men du kan få lite "ledtrådar" eller tips... ngt. att fundera lite vidare på, när du får fram resultat av tester. Ex. finns det test du kan göra på https://www.gymnasieguiden.se/testet

    Jag håller med dig om det du skriver i din fråga; det stämmer att yrkesprogrammen ger mycket goda möjligheter till att kunna få jobb direkt efter gymnasiet; det stämmer också att det är många ggr lättare att läsa sig saker när man är ung /mest gäller det språk... unga lär sig språk mycket lättare än ändre/... andra saker, där Logiskt tänkande spelar stor roll kan t o m vara så att man lär sig bättre när man är äldre, när logiskt tänkande är mer utvecklat.
    Det finns för- och nackdelar i de båda sätten att tänka och agera. ;) Det är mycket svårt /omöjligt/ att, utan att veta dig, kunna "bestämma" över huvudet på dig - gör "si" eller gör "så".
    Det finns olika metoder hur man kan närma sig ett beslut, ex. kan man skriva "plus/minus" lista; lista för- och nackdelar inom varje alternativ.
    Prata också med dina föräldrar om ditt gymnasieval; detta för att de känner dig väl och tänker endast på ditt bästa.
    Du är alltid välkommen att återkomma och ställa frågor, skriva och skicka dina funderingar till oss... och vi ska göra vårt bästa för att bistå med hjälp, men vi kan inte välja gymnasieprogram åt dig... :(

    Vänligen

    ANNA

    Tips - boka Prova-på "skugga" på flera olika gymnasieprogram; då kan du prova-på vara "gymnasieelev för en dag" på olika program; efter det kan du bättre ämföra dem, eftersom du får möjlighet att känna på, vara elev på programmet.. även om det är endast är för en dag, är det ändå en värdeful erfarenhet och du får möjlighet att få inblick i livet på gymnasiet.