Joakim
    Hej!

    Jag går El och Energi programmet på en gymnasieskola.
    Mitt problem är att jag ej har någon praktikplats och därför kommer jag förmodligen inte kunna gå vidare.
    Jag fick en praktikplats i början men jag var väldigt missnöjd på praktikplatsen och slutade på den efter 2månader.
    Sedan dess har jag inte fått någon ny praktikplats.

    Min fråga är : Är skolan skyldiga att hitta en till praktikplats till mig om jag är missnöjd med min första? Eller är det helt mitt egna ansvar att leta efter en ny?

    Jag vill även klargöra att jag hade rätt hög frånvaro i skolan, mycket förseningar osv. Vilket såklart kan bidra till att de inte ville fixa en ny praktikplats.

    Dock visste skolan om att jag har ett flertal diagnoser som försvårar att komma i tid, närvaro osv.

    Och hur är det med diagnoser i gymnasium? Vart kan man läsa om skolans skyldigheter för special anpassningar vid behov?
    • Liselotte : Du får gärna ringa Skolverkets Upplysningstjänst - 08-527 332 00 tel.tid kl.9.30-11.30 och kl.13-15.

    3 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Joakim,

    du ställer en väldigt viktig fråga. Men som också är rätt svårt att ge kort och klart svar på.
    ***
    Jag förstår att du har orsaker till frånvaron och sen ankomst, men hur blir det sedan när du arbetar - på en arbetsplats, alltså (efter skolan)? På arbetsplatserna finns det oftast tyvärr vädigt lite tolerans.

    ***
    Säger din skola att de försökt med inte lyckades hitta en ny praktikplats?

    ***
    Utifrån din fråga tänker jag på följande:
    - är valt Yrke rätt för dig, med tanke på de diagnoser du har?
    - du skriver att skolan visste om dina diagnoser när de tog in dig (men jag tänker då på de förändringar som skedde sedan du började på skolan och fram tills nu...? skolan kanske trodde att det skulle gå bättre än det gick med progression av dina diagnoser, tänker jag...).
    - angående att du var missnöjd med praktikplatsen: här beror det väldigt mycket på Vad som har hänt... och din skola kan inte, även om de gärna vill plocka fram praktikplatserna "för påseende" för dig, så att du kan välja om någon av dem skulle passa... därför att det är svårt att hitta praktikplatserna.

    Liselotte
    • :

      Hej! Nej, skolan har inte sagt någonting om att de har försökt. De har dock påmint mig flera gånger om att det är viktigt att ha praktikplats och att jag måste komma till skolan mer. Tror dock inte de ville försöka eftersom att de var rädda att jag har haft hög frånvaro och möjligtvis skulle kunna göra så att elfirman inte vill ta in fler elever från Nacka Praktiska.

      Att skolan tog in mig är inget konstigt, den här skolan tar in praktiskt taget vem som helst.

      Yrket är inget jag är så intresserad av men jag hade inte så många andra val.

      Missnöje med praktikplatsen hade att göra med att jag fick jobba 1timme och 30minuter övertid 3dagar i veckan som praktikant. Dessutom var det 2 stycken fullbetalda elektriker och 5 praktikanter där. En anledning till att jag valde elektrikeryrket var för att man kunde få jobb på samma firma man har praktiserat på direkt när man har gått ut. Firman verkade vara en sån som bara tar in praktikanter och inte anlitar dem senare.

      Absolut är det svårt att hitta praktikplatser, speciellt eftersom att den här skolan har lite av ett ryckte att ha elever som inte sköter sig så bra. Detta visste inte jag om när jag lämnade min första praktikplats. Hade jag vetat att jag inte hade fått någon ny hade jag bitit ihop och gått vidare trots missnöjet.

    • Anna :

      Tanken är att gymnasieelever ska vara i skolan alla de timmarna som lektionerna pågår med endast undantag av de timmarna när de är riktigt sjuka och anmält frånvaro pga sjukdom.

      Att det är viktigt att ha en praktikplats är sant. Praktikplatserna "växer inte på träd", kan man säga.
      Om du själv hittar en praktikplats som du tycker om, hoppas vi att skolan godkänner den platsen (det måste finnas en behörig handledare på praktikplatsen, är tanken - och det ska också vara relativt lätt för din lärare från skolan att ta sig till praktikplatsen för att göra besök; många skolor vill ha flera elever på samma praktikplats för att underlätta besöka eleverna där).

    • Anna : Jag har nu även skrivit ett nytt svar.
    • :

      Hej, jag vet att tanken är att man ska vara i skolan alla timmar. Dock visste skolan om att jag har väldigt svåra sömnsvårigheter som jag har på papper, äter flera mediciner mot det men det är lätt att jag kan komma sent för att jag försover mig ibland för att jag har haft så lite sömn.

      Jag vill inte gå in på exakt vilka svårigheter och diagnoser jag har utöver det, men att jag har problem med närvaro är ingenting nytt för mig. Jag har tidigare haft väldigt anpassad skolgång, men jag vet att i gymnasium behöver man ta mer ansvar men skolan visste ändå om att jag har svårigheter.

      Missuppfatta mig dock inte - jag vet att d

    • Mikael : Nu har jag läst alla kommentarer och svar.,. En tuff situation! Kan du gå tillbaka till din gamla praktikplats?
    • Anna :

      Du behöver inte övertyga oss om att praktikplatser bröt mot "reglena" t.ex... det spelar, alltså, ingen roll för oss här... för vi på Fråga SYV kan inte hitta en ny plats för dig; vi kan inte heller säga hur reglerna ska appliceras i detta fallet (då det är ett Undantag). Det finns ingen regel som skulle beskriva vad skolans skyldigheter är när en elev slutar på praktikplatsen pga hen var missnöjd. När det är Undantags-situation, då är det "huvudmannen" för skolan som har tolkningsföreträde.

      Du som elev kan överväga att anmäla din skola till Skolinspektionen, om du vill.

    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    mitt förslag är att du försöker hitta en praktikplats på egen hand. Om du lyckas med det, hoppas jag att din skola godkänner den platsen som du har hittat.

    Att skola ska hitta en plats som du blir nöjd med... kanske är svårt att kräva för att det är, över huvudet taget, svårt att hitta Någon praktikplats och du hade en plats som du inte var nöjd med; vi vet inte varför du var missnöjd med platsen.

    Du frågar om skolans skyldigheter. Reglerna är skrivna väldigt "allmänt" och behöver därför tolkas och anpassas till de konkreta situationerna som har uppstått.

    Det finns ingen regel som skulle reglera en situation när en elev slutade på praktiken pga hen är missnöjd - och vad är skolans skyldighet i detta fallet... för att det är ett Undantag. Som regel, går eleverna på de praktikplatserna som de får av skolan och gör sitt bästa där.

    Vänligen
    ANNA

    • :

      Jag har försökt hitta praktikplatser på egen hand. Inte haft någon tur än. Anledningen till varför jag var missnöjd var för att jag fick jobba 1timme och 30 minuter extra 3dagar i veckan på praktikplatsen. Egentligen är det 9timmar med lunch man ska jobba. Jag fick jobba 10timmar och 30 minuter varje dag på ett storbygge. Dessutom hade de bara 2fullbetalda elektriker och 5 praktikanter. Det är ju inte normalt... Kanske jag som bara gnäller för mycket men jag tycker att det är fullt rimligt skäl att sluta på den praktikplatsen. En tanke med att jag valde just detta yrket var för att jag ville praktisera på samma plats i 3år och sedan få jobb där. Men en firma med 2fullbetalda och 5praktikanter på ett storbygge skulle förmodligen bara ha tagit in nya praktikanter.

    • Anna :

      Jag förstår hur du tänkte och att det inte blev som du har tänkt.

      Det finns inte ngt. jobbgaranti och man kan därför bara Hoppas på att få jobb, men inte kan räkna med det, tyvärr. Självaste "firman" kan t.ex gå i konkurs eller av en annan anledning sängas... innan eller efter det att man får jobb där... det handlar mycket om Tur-/otur också.

      Om du inte är så förtjust i yrket Elektriker som du skriver (och med tanke på att du har ännu 50 år till pension) så kanske du ska satsa på ett annat yrke i stället?

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Joakim,
    nu har jag läst din fråga och alla svar och kommentarer.
    ****
    Jag vill börja med att påtala att du har rätt att göra Anmälan till Skolinspektionen >>>, om du tycker att din skola ej uppfyller sina skyldigheter. Sedan blir det upp till Skolinspektionen att ta upp frågan eller svara dig att de ej ser någon grund för anmälan.
    ****
    Den viktigaste frågan, tycker jag, är om du läser mot rätt, för dig, yrke. Vill du bli Elektriker eller inte? Om inte, då kanske det är inte någon större mening att försöka hitta praktikplats nu.
    När du ska gå i pension, blir pensionsåldern över 70 år, är jag säker på. Redan nu, snart, blir pensionsåldern 69 år.. och du är 19. "Do the Math", - som de säger på engelska: du har cirka 50 år till pension. Vill du i 50 år jobba som elektriker?

    Ang. Övertidsjobb på din f d praktikplats
    Du borde påtalat detta för din skola - om 1.30 timmar "övertid" 3 ggr per vecka. Och din skola borde ha tagit upp det med praktikplatsen och ändrat ditt schemat så att det är inte fler timmar än som du "måste" lägga ner på din praktik.
    Med det sagt, så är nu kanske för sent att gå "tillbaka dit".
    Sluta på praktiken kan man hinna göra "sen". Först ska man försöka förbättra villkoren så att man kan stanna på samma plats.
    Men kan du nu tänka dig gå tillbaka till den f d praktikplats igen? Om det vore möjligt, menar jag; om skolan och praktikplatsen kommer överens om justa arbetstider, utan övertid?

    Praktiska "kreativa förslag" om att hitta en praktikplats
    Du kan ta upp frågan med din skola om att t.ex försöka hitta någon elev i din klass som skulle haft det mycket närmare att åka (spara på pendlings-tid) till din gamla praktikplats, än som hen har till sin nuvarande... och byta (så att en annan elev flyttar till din gamla praktik och du tar dennes plats).

    Vidare kan man försöka samarbeta med Komvux på så sätt att komvux kanske kan "låna ut" en av sina praktikplatser till din skola - man kan ju i alla fall försöka med det... men det måste rektor på din skola fråga komvux om. Saken är ju annars den att du kanske söker till komux nästa år - för att avsluta din utbildning till elektriker (om du nu vill bli elektriker)?

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret
    • JJ12

      Få A på Ma2b efter F varning?

      Jag har F varning i Matte2b då jag inte klarat något prov. Jag har hel kurs prov i ämnet nu i maj. Är det möjligt att få godkänt ändå? Typ B-A nivå. Jag vet att det kommer vara svårt men jag vet också att jag klara det...

      Milla : : Hej!Betygssättningen är lärarens kompetens. Som SYV sätter jag inga betyg och i min utbildning ingick inte kunskap om betygssättningen. Dock vet jag av erfarenhet att det stora slutprovet (i slutet av... Läs hela svaret