Ellen
    Jag har sökt både till högskola och yrkeshögskola, högskolan är det jag allra helst kommer in på, yrkeshögskolorna är alltså mina andrahandsval. Men eftersom jag måste tacka ja till vissa av yrkeshögskolorna innan jag ens fått besked angående om jag blev antagen till högskolan eller inte vet jag inte riktigt hur det funkar... Om jag tackar ja till en yrkeshögskola, kastas jag då ur ansökningssystemet för högskolan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen!

    Antagning till varje Yrkeshögskoleutbildning sköts separat från andra YH och från högskoleantagningen. Om jag var "i dina skor", skulle jag tacka JA till de yrkeshögskoleutbildningar som jag ändå kan tänka mig att läsa men i fall jag skulle bli antagen till högskola och få besked om det senare, skulle jag fundera över om jag kan och vill prova läsa båda utbildningar samtidigt och om svar blir Nej, att det blir för mycket - då skulle jag välja sen,  och om det är högskola jag helst vill läsa - skulle jag då lämna ÅTERBUD till yrkeshögskola, så fort jag vet att jag kom in på högskola.

    Man får sluta på vilken utbildning som helst när som helst. Det är din rättighet. Om du t.ex läser på en yrkeshögskoleutbildning kan du också under studietiden söka till högskola och du kan byta från en utbildning till en annan när som. Det är din rättighet.

    Bästa hälsningar

    ANNA