Fredrik
    Har hört talas om yrkeshögskoIa men vet inte riktigt vad det, dvs om det är högskoIeutbiIdningar eIIer vad är det för ngt.? Kan ni skicka snabblänkar med bra info?
    tack!
    Fredde

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Fredde,

    både högskoIa och yrkeshögskoIa är EftergymnasiaIa utbiIdningar - på så sätt är de Iika.

    Men så finns det också några skiIInader - YrkeshögskoIeutbiIdningar är ofta kortare och alltid mer praktiskt inriktade samt mycket mer direkt arbetsmarknadsanpassade än högskoleutbildningar, som är längre och mer teoretiska.

    Skaffar man sig en högskoleutbildning - blir man en Akademiker>>

    skaffar man sig en yrkeshögskoleutbildning - för man nästan garanterat jobb. På www.yhguiden.se hittar man all tänkbar info som krävs för att kunna söka till yrkeshögskola.

    Jag ser att du är 15 år och förstår att du inte nu ska söka till yrkeshögskola och vill därför påpeka att utbud av yrkeshögskoleutbildningar förändras ganska mycket och ganska snabbt. Detta pga YH följer utveckIingen på arbetsmarknaden. YH utbildar till de yrken som behövs inom snar framtid. Rent praktiskt funkar det så att en mängd nya YH beviljas och annonseras i slutet av januari - början av februari men nya YH dyker även upp lite då och då under andra tider på året också - därför är det bra att kika på www.yhguiden.se - lite då och då, för att se om någon ny spännande YH har dykt upp! :)

    Kasta ett öga på de YH som vi redan nu vet kommer att starta under vårterminen år 2018 - här är snabblänk till den listan>>

    Jag hoppas att jag nu har svarat på en del frågor, men om du har någon fråga kvar, tveka inte att höra av dig igen!

    Fråga SYV finns här för att svara på frågorna!

    Bästa hälsningar

    ANNA