anna

    Hej SYV! Nu går jag i trean och jag planerar att välja javautvecklare/mjukvarutestare på yrkeshögskolan direkt efter gymnasiet. Jag kollade på särskilda krav för behörighet och jag uppfyller dom alla. Men jag blir lite besviken när jag tänker på att flesta studenter på yh förväntas ha något bakgrund av jobbserfarenhet som jag inte har och dessutom testas man på antagningsprov också. Hur stora chanser har jag egentligen att bli antagen på yh? Är antagningsprov mer riktad mot människor med arbetslivserfarenhet eller kan gymnasieelev med rätt behörighet också klara det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna,
    du kan söka till många olika yrkeshögskoleutbildningar samtidigt och även komma in på några yh samtidigt; blir det så, kan du i så fall välja senare vilken utbildning du ska läsa; så sök många olika yh!

    Ang. antagning till yrkeshögskola
    Det finns ett antal platser - kan t.ex vara 25 eller 32 platser (bara för att ta ett exempel) och de ansvariga för varje yh vill så klart få in de "bästa sökande": de tittar på vem som söker och väljer enligt de fastställda kriterier; men om det blir färre sökande än utbildningsplatserna är, då kanske alla kommer in, även utan att man ska behöva göra antagningsproverna; allt beror på hur många som söker till just "din yh" och vilka meriter de har.
    Exakt hur proverna är utformade på varje enskild yh - är det en fråga till de utbildningsansvariga på just den utbildningen. Du kan inte göra ngt åt att du ej har lång arbetslivserfarenhet ännu... Du söker på de meriter du har. Och vi hoppas och håller tummarna!
    OBS! i januari-februari kommer ännu fler yh att dyka upp på www.yhguiden.se - efter beslut från Myndighet för yrkeshögskola.

    Exempel på yh som redan har beviljade framtida stater:
    Teknikhogskolan/mjukvarutestare-teknikhogskolan-stockholm - har 30 utbildningsplatser;
    Teknikhogskolan/javautvecklare-teknikhogskolan-lund - och - STI-stockholms-tekniska-institut/javautvecklare-sti-stockholm har 35 utbildningsplatser var;
    EC-utbildning/javautvecklare-ecutbildning-vaxjö - har 28 utbildnigsplatser;
    EC-utbildning/javautvecklare-malmö - har 32 utbildningsplatser;
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/java-enterprise-utvecklare - och - Östsvenska-yrkeshogskolan/mjukvaruutvecklare - har 25 platser var.

    Liselotte