Per
    Hej!

    Har just nu kommit in på yrkeshögskola med inriktning mot marknadsföring och sälj.
    Men jag är väldigt fundersam på om jag vill gå yrkeshögskola eller om jag vill gå högskola istället, då studentlivet förmodligen inte är likadant. Det känns även som fler äldre går yrkeshögskola (inte så många i min ålder med andra ord).

    Problemet är att jag inte har så bra betyg eller bra på hp. Det går ju försöka göra bättre, men skulle vara tråkigt om det inte blir tillräckligt bra för att komma in på en "bättre" högskola nästa år.

    Är även antagen till dataekonom utbildningen i Borås, men har hört mycket om att det inte är en så bra status på den utbildningen och att studentlivet i Borås inte är detsamma som i vissa andra städer...?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Per, nu har du 2 olika studieplatser där du är ANTAGEN.
    Har du fler realistiska alternativ "just nu"?, dvs vet du att du kan få jobb snabbt?
    Om inte, råder jag dig att "så länge" tacka Ja till en studieplats. Om en av utbildningar där du är antagen är på deltid eller på distans, kanske du t o m kan börja läsa på båda samtidigt; det är inte förbjudet. Och du kan då sedan välja en av dem utbildningar - när du vet mer om vad det "handlar om", hur det känns.

    Det är fullt möjligt att gå flera utbildningar - både samtidigt och "en efter den andra", t.ex kan du först avsluta en Yrkeshögskoleutbildning och sedan komma in på högskola. Du kan också byta från en utbildning till en annan, om du nästa år /eller till våren/ kommer in på en ny utbildning.

    Det är ingen som kräver att du fullföljer och avslutar varje utbildning som du påbörjar. Du kan hoppa av och byta utbildningar; du kan också hoppa av en utbildning pga du får jobb, t.ex...

    Om du går någon utbildning, tror jag du har bättre chans att få högre resultat på högskoleprovet nästa gång för att du håller "huvudet igång" mer än genom att bara "sitta hemma och plugga inför högskoleprovet" eller jämfört med "ett enkelt jobb", om du nu skulle få ett "enkelt jobb" t.ex...
    Å andra sidan, är arbetslivserfarenhet /inom vilket yrke som helst/ och lön - är bra att ha också!!! Så, om du har möjlighet att få jobb - är det också ett bra alternativ.

    Men du kan tacka Ja till en eller båda utbildningar som du är Antagen på och börja läsa - fram till den  dagen du får ett bättre alternativ, t.ex Jobb eller en annan utbildning, som du hellre vill ha.