Niklas
    Hej! Jag har en fråga kring antagningen för yrkeshögskola. När man ska skicka in sin ansöken kräver dem dokument kring dina betyg och examen, men jag går fortfarande i mitt tredje år på gymnasiet. Hur skall jag då bevisa min gymnasieexamen och mitt betyg om antagningen stängs innan jag får allt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Niklas;

    det är klart du inte kan skicka in de betyg som du ännu inte har fått! :)

    Tänk på att alla som går åk3 på gymnasiet är i samma situation... de får sina betyg som tidigast i slutet av maj, ofta under första-andra veckor i juni... men de som går IB-programmet, får IB-diploma i början av juli t o m... och det är välkänt. Så, även de på antagningar på yh-utbildningar vet det. Men sök i tid; fyll i ansökningsblankett så gott du kan. Skriv under övrigt eller i ett separat brev om att du fortfarande går i åk3.
    Se om du på din gymnasieskola kan få utdrag ur betygskatalog - där betygen från åk1 och 2 syns och du kan skicka det dokumentet i så fall; du kan också be på din gymnasieskola om Närvarorapport och skicka med det; gar du god närvaro och OK betyg från åk1 och 2, då bevisar det att du är en "bra studerande". :) Och så kompletterar du med examensbeviset så fort du får ditt examensbevis.

    Ofta står det i beskrivningar på yh-utbildningar "sista dag att komplettera ar..." och om dagen är tidigare än du kommer få ditt examensbevis, kontakta i så fall den yh som du söker och påtala att du får ditt examensbevis Senare; och då noterar de det - så måste det vara OK. Det är ju inte rimligt att kräva att man ska inkomma med betygen som ännu inte är satta.
    Om du från din yh utbildning får svar att du "måste" inkomma med betyg som ännu inte är satta - hör av dig i så fall... då tittar vi närmare på det... men det tror jag inte ska behövas.

    Bästa hälsningar

    ANNA