Anna
    Jag funderar på att söka till inköpare på yrkeshögskola i höst men undrar om man måste ha tidigare erfarenheter inom yrket för att lösa det? Eftersom att jag vill rikta in mig på textil och mode. Och jag har hört att många som läser det har erfarenheter inom att jobba som ex butikschef... behövs det?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,

    om jag förstår dig rätt, är du i första hand intresserad av >> en yrkeshögskoleutbildning på Nordiska-textilakademin/inkopare-inom-mode-textil-och-konfektion och vad jag vet, kräver de endast att man har klarat av en gymnasial utbilnding /allmänt/. Jag kan inte se att de kräver att man har tidigare erfarenhet av att ha arbetat inom branschen, men - om det uppstår konkurrens om utbildningsplatser - kommer urval göras. Och i så fall väljer de utbildningsansvariga personer som de "tror mest på" och arbetslivserfarenhet inom rätt bransch är ett stort Plus.
    Men om du inte har en sådan erfarenhet, sök ändå. Kan du skaffa dig erfarenhet (även om det blir i några få månader) inom rätt bransch, gör det.

    Tips! sök flera olika yh samtidigt - hos samma utbildningsanordnare /ex. handel-och-affarsmannaskap/ och hos andra; inom yrkeshögskola behöver man inte prioritera utan kan söka många olika yh i första hand.

    Lycka till!
    D: