Kardo
    Jag har en fråga angående om betyg, vi säger att jag går på ekonomiprogrammet och jag bara får e på Ma 2 kan jag gå på komvux och höja det till ett C för att komma in i yrekshögskolan där jag ville, det är nämligen så att jag vill bli redovisningsekonom men jag är bekymrad över om jag kommer in med bara E och D, Vad tänker du kring detta tror du de nöjer sig med enbart d och e i alla ämnen för att komma in på yrkeshögskola.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej,

    yrkeshögskola gör urval vid antagning endast Delvis på betyg; det spelar större roll hur man motiverar Varför man vill läsa just den yrkeshögskoleutbildning; och hur bra man gör ifrån sig på tester och intervjuer. Givetvis är det bra att ha så höga betyg som möjligt, men till en yrkeshögskoleutbildning kan man faktiskt komma in med "endast E" betyg och t om ibland även utan examensbevis.
    Därför är det rekommenderat att söka till yrkeshögskola även om man inte är behörig; för att yh kan ta in även obehöriga.
    Vänliga hälsningar
    ANNA

    Se gärna en lista på yh inom "redovisning" - på yhguiden.se/resultat?Education.text=redovisning och sök till så många olika yh som möjligt; man söker varje yh "i första hand" och kan bli antagen till många olika yh samtidigt.

    • : tack så otroligt mycket Anna
    • : jag undrar om google är trasigt eller något jag hittar inte hur mycket en redovisningekonom har för ingångslön
    • : dessutom kan du beskriva hur man blir jag vet att man måste gå 3 år på gymnasiet på ekonmiprogrammet men senare vad ska man göra efter gymnasiet är det 2 års yrkeshögskola för att bli redovisningsekonom eller univerisitet kan du snälla beskriva mera exakt osv mvh kardo truman¨
    • Julia : https://www.framtid.se/yrke/redovisningsekonom
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    kika gärna på yrkesbeskrivning redovisningsekonom >>www.framtid.se - en sida där över 2.000 olika yrken beskrivs.
    Redovisningsekonom är ett yrke som inte är "reglerat", alltså är det upp till varje arbetsgivare att bestämma vilken utbildning som är lämplig/relevant/tillräcklig.
    Ingångslöner varierar kraftigt, beroende på vilken del av Sverige man söker jobb i och på vilken utbildning, ålder och arbetslivserfarenhet man har + att vilken företag eller i vilken organisation man söker jobb i.
    Även förmåga att argumentera för att få högre lön kan spela roll; alltså finns det ingen summa som arbetsgivare "måste" ge i lön/ingångslön; utan det beror "på"... och kan variera mycket kraftigt från ett fall till nästa.
    Du kan också kika på relevanta yrkeshögskoleutbildningar, läsa på deras hemsidor och kontakta de utbildningsansvariga.
    Se en lista på yh på yhguiden.se/resultat?Education.text=redovisningsekonom
    Vänligen
    Julia syv