Mikael SYV på FrågaSYV

    I avsaknad av behöriga lärare kan du få jobb redan nu men vill du bli behörig, är det lärarlegitimation du söker hos Skolverket och i grunden måste du ha Lärarexamen . Om du på ngt sätt får ut lärarexamen och legitimation i ngt ämne kan du söka Utöknibg av legitimationen pga dina Hästkunskaper men du måste få lärarexamen som brukar ta minst tre år att nå, ofta tar det längre tid.

    Därför är yrkeslärarprogrammet på tre terminer en "genväg" och ger snabbast behörighet som yrkeslärare; jämför - gymnasielärare i teoretiska ämnen brukar läsa minst 5 år, på heltid.