Alicia
    Hej!
    Jag går nu sista året på Himmelstalundsgymnasiets hundlinje. Jag skulle vilja utbilda mig till lärare inom Hund 1, 2 och 3 eventuellt även Träning av Hund och övriga hundämnen som förekommer inom hundlinjen.

    Hur bör jag gå tillväga med detta? Jag har börjat leta efter högskolor och liknande men skulle vilja veta lite mer detaljerat både vad som krävs och hur jag som sagt ska gå tillväga med att börja?

    Tacksam för svar
    Med vänliga hälsningar
    Alicia

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia!

    Jag ska forska lite och samråda med kollegorna - och återkommer när jag har svar på din fråga.

    Medan du väntar på svar från oss på Fråga SYV, undrar jag om du vill fråga dina "hundlärare" :) som du har på din skola - vilken utbildning de själva har och vilken utbildning de rekommenderar att du skaffar dig (det kan mycket väl vara så att någon av dina nuvarande lärare inte har lärarlegitimation och med det inte är behörig lärare eller inte behörig att undervisa i just "hundämnena" utan i andra ämnen). Man får undervisa även som obehörig lärare, läs mer om det på Skolverkets hemsida här >>>

    Det är givetvis bättre att försöka bli behörig lärare i de ämnena som man vill undervisa i och därför ska jag nu försöka få fram hur man blir behörig i att undervisa i "hundämnena". :)

    Återkommer!

    ANNA

    Nu har jag pratat med Skolverket som hänvisar till "Skolverkets föreskrifter om vilka yrkeskunskaper som krävs för att undervisa i ett yrkesämne" (om du vill kan du på den här sidan ladda ner pdf.fil som heter Senaste ändring SKOLFS 2015:37). Kort svar är att man måste ha någon form av lärarexamen + kunna påvisa att man har tillräckliga kunskaper i yrkesämnena (i detta fallet i "hundämnena"), detta för att kunna få Lärarlegitimation och bli behörig att undervisa i "hundämnena" på Naturbruksprogrammet.

    Jag fortsätter leta svar på din fråga och återkommer igen om jag hittar mer info.

    Tips: ring 08- 163115 studievägledare Mia Ekstrand hon vägleder på Stockholms Univerisitetet inom område "pedagogik". Du kan också kontakta studievägledrar på andra högskolor/universitet och kanske framförallt på det lärosätet där du i första hand vill läsa. För att bli behörig lärare finns det två olika vägar att gå:

    1. läsa ett program

    eller

    2. läsa högskolepoäng i relevanta ämnen och sedan KPU (kompletterande pedagogisk utbildning) som är på 3 terminer på heltid = 90 högskolepoäng.

    Båda vägar leder till att man blir behörig lärare och kan få lärarlegitimation, men det finns (eller i alla fall jag hittar inte) ngt program som är anpassad till att bli "hundlärare". Du kan dock läsa något annat lärarprogram - för du måste få Lärarexamen.

    Det mest praktiska vägen att gå är att se vad som finns inom lärarutbildningar på den högskola/universitet som ligger närmast till din nuvarande bostad. Med den svåra bostadssituationen som råder nu för tiden, är det en stor fördel att slippa vara orolig att du kommer in på utbildningen men sedan inte hittar bostad.

    Vilken högskola/universitet som ligger närmast till din nuvarande bostad eller till bilka städer kan du lättast flytta (kanske till släkt och vänner)? Jag skulle i alla fall börja med att se vad de lärosäten kan erbjuda (vilka program de har och vilka övriga lämpliga högskolekurser som finns att söka på just de lärosäten).