Minna
    Finns det någon mer skillnad mellan yrkeslärare och ämneslärare på gymnasiet än att yrkesläraren undervisar i yrkeämne? Om man har en yrkeslärarexamen, kan man då ha t.ex. fysik som andra ämne?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Minna,

    lärarutbildningar är många och "krångliga". De förändras hela tiden och vi tror att fler förändringar kommer inom kort. :(

    Som det är idag, så finns det inte något program där man kan kombinera bli yrkeslärare >> och lärare i fysik. Utan man kan gå lite olika vägar - ex. får man lärarexamen som fysiklärare och utökar den sen med sitt yrkesämne. Eller tvärgom - man utbildar sig till yrkeslärare; läser tillräckligt antal poäng inom fysiken på högskolenivå, som är minst 90 högskolepoäng, = 3 terminer på heltid och ansöker hos Skolverket om utökning av sin lärarlegitimation.

    Vilket yrkesämne är du intresserad av?

    Vi råder annars att med frågor om att utbilda sig till lärare med lite mer ovanliga kombinationer av ämnen - att vända sig direkt till studievägledningen på lärarhögskolorna där man vill utbilda sig. De kan ge mer information om vad som finns idag; vad som är på gång i framtiden; vilka undantag kan göras och vad som är helt omöjligt/otänkbart.

    Annars så går det Tyvärr!!! att jobba som obehörig lärare, pga att stor lärarbrist. Som verksam (anställd) obehörig lärare kan man komma med i något projekt ex. VAL, "vidareutbildning av lärare" - där man får hjälp att bli behörig.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för snabbt svar! Yrkesämnet som jag tänkt mig är produktutveckling. Jag har civilingenjörsexamen i maskinteknik med inriktining produktutveckling. Jag har jobbat som konstruktör med produktutveckling i ca 12 år. Tyvärr har jag inte jobbat som lärare tillräckligt länge för att söka VAL. Så om jag skulle läsa till yrkeslärarexamen med produktutveckling som ämne och när det är dags för examen har 90hp i fysik, så skulle jag kunna få även fysik i min legitimation?
    • Anna : Det borde vara så. Lärarlegitimation är det Skolverket som bestämmer över. De kan också ändra reglerna ... Som det är idag, så borde det räcka med 90 hp fysik; men de kan kanske kräva 120 hp fysik, men inte mer än 120 hp fysik... det är jag säker på (om inte reglerna ändras, alltså! :) - och som behörig gymnasielärare är man även behörig att undervisa i samma ämnen på grundskolan, dvs du blir även behörig fysiklärare på grundskolan.
    • : Ok, tack så mycket för hjälpen!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer