Hej Linn

    vi har ingen egen expert inom det område som du ställer frågan inom.
    Vi har därför kontaktat några sakkunniga och inväntar deras svar.

    Förhoppningsvis får vi svar inom kort, och återkommer i så fall till dig omgående.

    I väntan på det - kika gärna på yrkespresentationerna:
    >>yrke/enhetschef-inom-social-omsorg

    >>>socionomyrken och >>>forskare

    Hörs! :)

    ANNA

    Hej igen, vi fick idag ännu ett svar från Institute for Civil Society Research
    Ersta Sköndal Bräcke University College i Stockholm. Var god läs deras svar nedan:

    Hej!
    Det är ju en viss skillnad mellan vårt magisterprogram och vår masterutbildning.

    Magisterprogrammet är kopplat till socialt arbete. Man kan nog ha en fördel när man söker en chefstjänst inom socialtjänsten om man har en magisterexamen, så kan man förstås också gå vidare och söka till doktorandutbildningen.

    Vad gäller masterutbildningen så har den en inriktning mot socialt arbete och välfärdstjänster i civilsamhällets organisationer. Förutom att den är en väg in mot en doktorandutbildning så är det en meriterande examen för den som söker eller innehar en chefstjänst inom en ideell organisation med inriktning mot välfärd och socialt arbete, t.ex. Röda korset, Rädda Barnen eller Stadsmissionen.

    Vi har ett högt söktryck, inte minst från personer som arbetar som chefer eller ledare inom civilsamhället så vi vet att vår utbildning är eftertraktad i den yrkeskategorin.

    Hälsningar
    Institute for Civil Society Research
    Ersta Sköndal Bräcke University College

    SYV-besökare SYV

    Hej, Linn,

    generellt sett, har man möjlighet att ta fler och mer avancerade arbetsuppgifter om man har mer utbildning. Som socionom kan man arbeta inom en mängd olika yrken/positioner, och ju mer utbildning en socionom har, desto mer finns det att välja på i form av olika yrken.

    Masterutbildning gör det också möjligt för en att söka in till forskarutbildning.

    Med vänliga hälsningar

    Studievägledare

    Hej igen! Jag fick nu en viktig synpunkt från en kollega som jag tänkte framföra till dig, läs nedan och hoppas det blir till hjälp!

    "...socionomprogrammet är en generalistutbildning, det vill säga, studenterna får kunskaper om ett brett fält.

    Som socionom ska man kunna arbeta inom många olika områden (t.ex. som fältassistenter, skolkuratorer, med försörjningsstöd, utredningar av behov för äldre och funktionshindrade, göra barnavårdsutredningar, m.m.) och utbildningen är anpassad för det.

    Sedan kan man på masternivå fördjupa sig inom enskilda områden. Sista terminen på socionomprogrammet läser man förresten på avancerad nivå, och där finns möjlighet att själv välja kurser efter eget intresse.

    Med vänliga hälsningar
    Studie- och yrkesvägledare"

    Hej! fick nu svar från en av högskolorna som erbjuder avancerad nivå efter socionomprogrammet. Se svar nedan:

    Hej!
    Att utbilda sig till socionom räcker långt men om man sedan vill ha specialkompetens bjuder vårt magisterprogram och vår masterutbildning till bredare och djupare kompetens och kunskap.

    Magisterutbildningen i socialt arbete vid Institutionen för socialvetenskap vänder sig till dig med socionomexamen eller motsvarande, kanske redan yrkesverksam, som vill skaffa dig specialistkompetens. Genom magisterutbildningen får du möjlighet att fördjupa din kunskap i socialt arbete och ta del av den senaste forskningen inom områden som till exempel etiska perspektiv på socialt arbete, organisation och ledning, utredningsarbete vid sociala insatser och civilsamhällets roll i välfärdens organisering.
    Magisterutbildningens huvudområde och ämne är socialt arbete.

    Masterprogram i socialt arbete med inriktning mot verksamhetsanalys och -utveckling i civilsamhället
    Detta program vänder sig till dig med socionomexamen eller motsvarande, kanske redan yrkesverksam, som vill skaffa dig specialistkompetens. Genom masterprogrammet får du möjlighet att fördjupa din kunskap i socialt arbete och ta del av den senaste forskningen inom områden som till exempel organisation och ledning, utredningsarbete vid sociala insatser och civilsamhällets roll i välfärdens organisering.
    Efter genomfört masterprogram har du fördjupade kunskaper i teorier, metoder och forskning inom socialt arbete med inriktning mot det civila samhället och välfärdens organisering.

    Skickar info till sidorna där det finns mer information
    http://www.esh.se/utbildning/utbildningar/2014-08-26-magisterutbildning-i-socialt-arbete.html
    http://www.esh.se/utbildning/utbildningar/2014-08-26-masterprogram-i-socialt-arbete-med-inriktning-mot-verksamhetsanalys-och--utveckling-i-civilsamhallet.html

    Med vänliga hälsningar

    Ersta Sköndal Bräcke högskola
    Institutionen för socialvetenskap
    Box 441
    128 06 Sköndal

    Besöksvägen: Herbert Widmans väg 12
    Tfn: +46 8 555 051 01

    Daniel SYV

    Hejsan, vi fick nyss svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

    Oftast börjar man arbeta som socionom direkt efter examen och arbetsgivarna efterfrågar inte masterexamen för socionomer.
    I en konkurrenssituation om ett jobb kan det vara en fördel att ha läst extra kurser inom ett område som man vill arbeta inom ex barn,unga eller alkohol, droger. Eller om man vill forska ex göra brukarundersökningar inom sin verksamhet och då visa att man har forskarkompetens som man får inom masterprogrammet.

    Enda området som jag kan komma på där vidareutbildning lönar sig, men inte är ett krav, är kuratorns. Och arbeta som familjebehandlare eller familjerådgivare.
    Se hemsida
    http://www.socarb.su.se/utbildning/studiev%C3%A4gledning/%C3%B6vriga-fr%C3%A5gor-och-svar-fr%C3%A5n-studiev%C3%A4gledningen

    Studievägledare / Universitetsadjunkt
    Institutionen för socialt arbete – Socialhögskolan
    Stockholms universitet