Anders

    Hej, Kan man läs 100 poängs kurserna i historia, naturkunskap, religionskunskap samt samhällskunskap i en yrkesförberedande gymnasieexamen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,

    på den frågan blir det Olika svar, beroende på om det är examen från gymnasieskola ELLER från komvux.
    Jag ser att du är 22 år och jag tror därför att din fråga gäller examen från Komvux (vuxenutbildningen).
    I examen från komvux är det rätt så "fritt" kurssammansättning - jämfört med vilka kurser som måste ingå i examen från gymnasiet (ungdomsgymnasiet), därför får kurserna historia 1b (eller his 1a1 och 1a2), naturkunskap 1b (eller nk 1a1 och 1a2) och religionskunskap 1 och 2 och även specialisering ingå.
    Men gör gärna planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux.

    Om vi tar FT som exempel på ett yrkesprogram - så måste båda kurserna inom programgemensamma ämnen ingå med Godkända betyg.
    Det är inte helt fritt vilka kurser som kan ingå, pga det finns ett antal Obligatoriska kurser och de är Olika för olika yrkesprogram, därför rekommenderar vi göra planering tillsammans med SYV.

    • :

      Jaha, okej, det står dock att i en yrkesexamen skall det ingå "Yrkeskurser som till övervägande del får ingå i ett och samma nationella yrkesprogram * i gymnasieskolan med sammanlagt högst 1800 gymnasiepoäng".

      http://www.stockholm.se/PageFiles/284826/Yrkesexamen%20h%C3%B6gskolef%C3%B6rberedande%20examen_2014-05-28.pdf

      Om jag har 1800 poäng av diverse kurser jag har läst på fordonsutbildningar på Komvux men har inte de 400 precis vad gör man då för att få en gymnasieexamen?

    • Anna : Du måste - enligt reglerna - ha godkända betyg i Fordons- och transportbranschens villkor & arbetsområden och i en kurs Fordonsteknik-introduktion. Prata med syv på komvux, som kan ta med sig frågan till sin rektor. Tror, dock inte att rektorn kan bevilja undantag på den punkten.
    • : Jaha, okej, det står dock inte det om 400 på den hemsidan där, var finns det skrivet?
    • Milla : På ungdomsgymnasiet ingår det i examensbevis att på Yrkesprogram ha 400 p godkända kurser inom programgemensamma ämnen. Och examensbevis från komvux bör så mycket det går påminna om examensbevis från gymnasiet. Om du ändå måste läsa ett antal poäng så varför då inte läsa just de kurserna men om komvux i din kommun ej kan erbjuda dem, då borde du kunna läsa andra kurser. Reglerna är många och krångliga;?tolkningsföreträde är det rektor på komvux som har.
    • : Ja, visst, jag läste en lagerutildning samt en yrkesförare utbildning på Komvux, så, jag fick 1000 poäng inom godshantering, godstrafik, godstransporter samt yrkestrafik. Att läsa upp 1000 poäng skulle ta ett år har jag för mig, jag hade gärna tagit med kurserna i en yrkesexamen. Det stod dock inte det är om 400 poäng på beskrivningen som jag hittade.
    • Julia : Du måste prata med SYV på komvux i den kommunen som du är folkbokförd i. Hur reglerna tolkas kan vara lite olika i olika kommuner (det är rektor på komvux som är ytterst ansvarig). Du kan annars ringa till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-527 332 00 och fråga vad de anser är rätt. Sedan, om det som Skolverket svarar dig och det som SYV på komvux i din kommun svarar skiljer sig åt - då får ni ta den frågan till komvux-rektorn i så fall. I vissa fall kan rektorn till och med bevilja undantag från reglerna.
    • Julia : Gör så här, vet ja! - skriv ner ditt förslag ang. vilka kurser du vill ta in i examen från komvux och lämna in det till sYV på komvux i din kommun; om ditt förslag blir godkänt, då är det inga problem i så fall. Om inte - fråga varför (den frågan ställer du i så fall till SYV på komvux).
    Läs alla kommentarer