Patricia

    Hejsan, jag slutade grundskolan i mitt land och sedan började jag en yrkesutbildning, frisör alltå. Jag är frisör alltså. Jag undrar om min utländska utbildning ger mig behörighet till högre studier, tex jag vill bli lärare i spanska. Det är ju min modersmål. Jobbar för nuvarande som obehörig lärare i spanska ... Måste tillägga att jag inte har den svenska gymnasiet utbildning. Vad kan jag göra? Tusen tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Patricia,
    du behöver få utlåtande/bedömning från UHR, universitets- och högskolerådet, om vad din yrkesutbildning motsvarar "i svenska mått". Du måste alltså skicka dina betyg till värdering. Du behöver också - under alla omständigheter - få godkänt betyg i svenska 3 eller SAS 3 eller få godkänt resultat på TiSUS-testet, detta för att bekräfta att du har tillräckliga kunskaper i svenska för att kunna antas till svenska högskoleutbildningar. Inom engelska krävs det för högskolebehörighet godkänt betyg i Engelska 6.
    ****
    Du kan också fråga om rektor på den skolan du jobbar på kan ge info om något projekt som hjälper obehöriga verksamma lärare att bli behöriga.
    Hänvisning: uhr.se/bedomning-av-utlandsk-utbildning/information