Ewa
    Sonen har av olika anledningar inte blivit klar med gymnasiearbetet och kommer därför inte erhålla examen från samhällsprogrammet (beteende). Har fått arbete inom äldreomsorgen direkt efter gymnasiet, och vill gärna arbeta inom vårdsektorn även framöver. Han kan dock inte få någon fast anställning utan vårdutbildning. Frågan är om han kan söka utbildning till undersköterska via komvux och då få en utbildning samt bli behörig till högskola. Han har läst samtliga kurser( individuellt val Na2 + Eng7) med godkända betyg förutom GA,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ewa,
    komvux måste, enligt Vuxenutbildningsförordningen prioritera personer med "kort tidigare utbildningsbakgrund" - och när man nästan är klar med gymnasiet är det inte direkt "kort utbildningsbakgrund". Men komvux får också extraresurser ex. i form av pengar till Yrkesvux - så vi får hoppas att budget räcker så pass att även din son får plats på vårdkurserna. Mitt förslag är att han söker studier på komvux. Det är i den kommunen där man är folkbokförd - i första hand. Om relevant utbildning inte erbjuds i den egna kommunen kan komvux köpa plats i en annan kommun, men det är inte en rättighet, utan en möjlighet som ibland finns men ibland- tyvärr - inte.

    Du skriver att du/sonen vill att examensbeviset även ger rätt till högskolestudier. Mitt förslag är därför att göra planering mot examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet - så får han i så fall göra Gymnasiearbete riktat mot VO, vård och omsorg.

    Personal på komvux kan, tyvärr, dock, svara att det går snabbare om din son endast gör GA mot samhällsvet.programmet och tar ut sitt examensbevis  - det är mer kosnadseffektivt för komvux. Arbetsgivare kan i vissa fall hjälpa till genom att samarbeta med komvux och mer eller mindre "skicka" personer för att läsa på komvux om de arbetar som obehöriga undersköterskor.

    "Ramar" för examensbevis från komvux är följande:
    Betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå;
    2400 betygsatta poäng;
    Gymnasiearbete måste man ha E betyg i. Tema för gymnasiearbete måste stämma överens med examens inriktning.
    I programplanen för VO kan ni se vilka kurser elever läser på gymnasiet, när de går på VO. Vilka av de kurserna som komvux i den kommunen, där din son är folkbokförd, kan erbjuda - är det en fråga till personal på komvux i just den kommunen. Utbud kan variera från en kommun - till en annan.

    Det är mycket bra att försöka läsa så många som möjligt av de Programgemensamma kurser för VO som finns i listan nedan: jag antar att din son redan har godkänt betyg i svenska 2 och i Samhällskunskap 1b (då behöver han inte läsa Samhällskunskap 1a2, eftersom Samhällskunskap 1a1 + 1a2 = samhällskunskap 1b. På så sätt är det endast 950 poäng av 1100 programgemensamma kurser som din son ej läste ... antar jag. Det är inte omöjligt att läsa dem på 2 terminer på komvux, om man läser på heltid.

    Men han behöver också göra Gymnasiearbete som passar in i VO-programmet, om han vill få ut examensbevis från VO.