Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    se om yrkesutbildning till Svetsare finns på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om den utbildning finns, då är det rimligt att anta att även kursen Svets grund, 100 gymnasiala poäng, finns inom utbudet på komvux i din kommun. Men det är inte säkert att det går att endast söka till just den kursen; det är mycket möjligt att den kursen ges endast inom yrkes-paketet "Svetsare". Den kursen, Svets grund, 100p. ingår i inriktningen Svetsteknik på Industritekniska programmet (IN) inom "ungdomsgymnasieskola" vilket man kan se i Programplanen för IN>>. Du som är över 20 år gammal kan tyvärr inte läsa på ungdomsgymnasiet; du blir hänvisad till komvux. Det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd, som du vänder dig till.
    Om komvux i "din kommun" ej erbjuden yrkesutbildning till Svetsare, så kanske komvux säger till dig att du får hitta själv vilka komvux (i vilka kommuner) som erbjuder den utbildning eller så säger komvux i din kommun att på grund av att du har "för mycket utbildning i bagaget" och hör därför inte till en prioriterad målgrupp, att de inte kan ge dig plats på den kursen, oavsett om den finns i utbudet på komvux i din kommun eller inte. Det är tyvärr inte alls ovanligt att det blir så.

    Studie- och yrkesvägledare