Elise

    Hej, jag vill plugga inköp/logistik gärna på distans. Jag undrar hur arbetsgivare ser på komvuxutbildning såsom https://www.distansutbildningar.se/skola/hermods-vux/inkopsassistent-442213# Jämfört med tex https://www.studentum.se/skola/foretagsekonomiska-institutet/kvalificerad-inkopare-415634 som är en yrkeshögskoleutbildning. Om man skulle välja inköpsassistent finns det möjlighet att läsa kurser vid sidan av för att nå upp till högre utbildningsnivå?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elise,
    yrket Inköpsassistent är i Sverige icke-reglerat, alltså det finns inte några regler på vilken utbildning man måste ha. Arbetsgivare får fritt bestämma vem de anställer.
    Yrkeshögskoleutbildningar visar mycket bra resultat i att "ge jobb"; detta av flera anledningar:
    - en yh får endast starta om just den kompetensen har mycket goda utsikter på arbetsmarknaden;
    - praktik ingår och många får anställning på sina praktikplatser;
    - yh är Kvalificerade utbildningar på Eftergymnasial nivå.

    Tips! sök många olika utbildningar samtidigt; om du kommer in på flera - då kan du välja. Att man söker till en utbildning betyder ju tyvärr inte att man också kommer in, blir Antagen.
    Inom yrkeshögskola kan man söka väldigt många olika utbildningar samtidigt. Du söker varje yh i första hand, direkt till skolan. På så sätt får man komma in på flera yh samtidigt och samtidigt även få plats på komvux och på högskola/universitet.
    Det finns exempel på att folk lyckas läsa fler än en utbildning åt gången; alltså om man hinner och orkar, så får man läsa två eller ännu fler utbildningar samtidigt. Det lyckas oftast endast om det är mindre studier än "två heltider", t.ex om man läser en utbildning på heltid och en annan - på halvtid.
    '*******
    En distans utbildning inom yrkeshögskola som passar in på dina önskemål är, förutom fei-foretagsekonomiska-institutet/kvalificerad-inkopare-sthlm - även den här - tuc-yrkeshogskola/offentlig-upphandlare-inkopare

    Alltså, mitt råd är att du söker flera olika utbildningar samtidigt. Sedan ser du var du kom in. Kommer du inte på flera utbildningar och har svårt att välja - kan du höra av dig till oss, så ska vi försöka hjälpa dig!

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare