Hanna
    Om en elev i årskurs 1 på gymnasiet, och som fyllt 20, har mycket frånvaro och många f-varningar, blir sjukskriven i slutet av terminen, kan eleven få gå om årskurs 1 till hösten? Eller är inte sjukskrivning anledning nog om eleven fyllt 20 år? Eleven vill inte gå vux eller förlänga med ett år efter årskurs 3, utan gå om årskurs 1.

    Var hittar jag bestämmelser kring detta?
    • Liselotte : Jag har nu skrivit ett nytt svar med hänvisning till 9 kapitlet i Gymnasieförordningen.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!

    Jag kommer samråda med en expert och återkommer så fort jag kan, men jag behöver lite mer information från dig.

    Undrar:

    1). fanns det sjukskrivning tidigare, under frånvaron? Om inte, då är det olovlig frånvaro och det blir svårt att få det in i kategorin "pga sjukskrivning" (då frånvaron ägde rum, var ju inte eleven sjukskriven, om jag förstår det rätt).

    En annan fråga är:

    2). vad är det som säger att eleven kommer att ha bättre närvaro och bättre studieresultat nästa år?

    3). Det kan också vara viktigt att veta exakt när eleven fyllde 20 år - framförallt om det är under 2015 eller under 2016 som hen fyllde 20 år.

    Enligt reglerna så är det från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år som man "tillhör komvux".

    Om Förlängd undervisning för gymnasieelev finns info på Skolverkets hemsida här>> är snabblänk.

    Var god svara på mina frågor (ovan i detta svar) och jag ska samråda med en sakkunnig och återkommer så fort jag kan.

    Vänligen

    ANNA

    • Hanna : Det finns egentligen inget som säger att eleven kommer få bättre närvaro tills nästa år, elevens psykiska hälsa kommer avgöra det. Eleven har fått intyg från läkare tidigare men mycket av frånvaron var olovlig Då elevens hälsa blivit mycket sämre har den olovliga frånvaron stigit. Eleven fyllde 20 år 2016.
    • Hanna : Ett problem är också att eleven inte är skriven i kommunen utan byte bort från hemkommunen för ett år sen för att hjälpa elevens hälsa. Rädslan är att hemkommunen inte kommer godkänna en förlängning. Eleven vill inte börja vux av ekonomiska skäl då hennes ekonomiska stöd försvinner.
    • Liselotte : Läs mitt svar (ovan). Om ni vill försöka hjälpa eleven kan ni göra det med stöd i 9 kapitlet i Gymnasieförordningen (genom att förlägga utbildningen på fyra år). Ni har annars möjlighet att "avskriva eleven" om hen inte varit på skolan i en hel månad, utan att det finns läkarintyg för den månaden (säger i alla fall Skolverket när man ringer dem och frågar). Har ni avskrivit eleven pga olovlig frånvaro, är det sedan personens eget ansvar vad hen gör framöver. Det är synd att hen ska inte kunna läsa på gymnasienivå på komvux (pga socialtjänsten kommer inte betala ut försörjningsstöd) - det gäller då att söka jobb, men vilket jobb får man utan gymnasiekompetens? Jag förstår att det kan lätt bli "Moment 22" och vill ni hjälpa eleven, så har ni möjlighet att försöka... Läs mitt svar ovan.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej Hanna,

    9 kapitel i Gymnaieförordninngen reglerar förlängning av gymnasieutbildningen (rättare sagt: Möjlighet till förlängning). Huvudman för utbildningen kan fatta beslut att förlägga utbildningen på fyra år om eleven har behov av det.

    Då kan man rent praktiskt göra så här: huvudman för utbildningen fattar beslut att eleven ska gå fyra år på den nuvarande utbildningen och nu är eleven i slutet av åk1 av sin "fyraåriga utbildningen". Hur gammal eleven är spelar än så länge ingen roll... men om hen skulle vilja byta till en annan gymnasial utbildning, t.ex på en annan gymnasieskola eller vill i framtiden byta program, då går det inte - för att hen är för gammal för att Påbörja en ny gymnasial utbildning, men hen kan fortsätta på den redan påbörjad utbildning (och det kan vara en fyraårig utbildning, om huvudmannen fattar beslut om det).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för att lösa den uppkomna situationen!

    L. :)

    Liselotte