Jack

    Finns det andra alternativ till APL? tex undervisning i skolan eller självständigt arbete i skolan?
    Jag går sista året på ett yrkesförberedande gymnasieprogram, Jag är inte intresserad av att arbeta med det jag håller på att utbilda mig till och det är försent för att byta program. Har läst till några högskoleförberedande ämnen, kommer poängen därifrån kunna ersätta dem poängen man missar om man inte deltar på APL? Kan man få en gymnasieexamen utan att delta på APL?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    APL är obligatoriskt att delta i för att det ingår i vissa kurser och du kommer troligtvis "drabbas" på olika sätt om du uteblir från APL: riskerar få F i en eller flera kurser och inte få examensbevis och mista -pga "skolk"ditt studiebidrag ... Vi avråder från att utebli från APL och råder att ta upp den fråga på en diskussion med SYV och rektor på ditt program.

    Det finns inga bestämmelser i skollagen eller gymnasieförordningen som reglerar vad som bör göras i en situation som du beskriver ...

    Svar på skolan kan bli att du bör delta i APL pga du får samma examensbevis som andra i din klass -det är det "formella" i detta. Och så finns det andra aspekter också: t.ex du kanske ändrar dig framöver och vill -i alla fall tillfälligt- jobba inom "ditt yrke" ... Och så finns det också "allmänt praktikvärde"=erfarenhet av att vara på en arbetsplats (bl a erfarenhet av arbetsrelationer). I framtiden kan du ev också ha nytta av dina praktikveckor - på olika sätt: om "arbetslivserfarenhet" krävs kan man ev få tillgodoräkna sig även praktik.

    Sammanfattning: gå på APL och fullfölj för övrigt dina gymnasiestudier på "vanligt sätt" -är mitt råd till dig. Men du får givetvis ta upp frågan på din skola ( dock har jag små förhoppningar på att du får ett positivt svar, tyvärr ).

    vänligen Julia SYV

    P.S: hör gärna av dig och berätta vad du fick för svar på din skola -av SYV och rektor.

    Poängen i högskoleförberedande kurser kan inte ersätta APL ...