Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32157 frågor besvarade.
Anpassning för elev med sjukdom?
4Poäng
Erika
Min son studerar hemifrån 1-2 timmar per dag pga fysisk sjukdom. Går i 9an. Han är motiverad och begåvad.
1. Går det att anpassa praktik/APL på yrkesförberedande program? Jag har hört att det inte går men tänkte kolla med er här. Är det bättre att söka studieförberedande program?
2. Hur jämför man ansökning i fri kvot med betygsansökningarna? Vad ska man tro att han kommer in på?
3. Ska man fråga gymnasierna snällt om de har möjlighet att anpassa studier eller ska man bara lägga fram skollagen kapitel 24 paragraf 20-21 (som säger att om en sjuk elev inte kan ta sig till skolan så ska skolan, ja även gymnasiet, ge eleven hemundervisning)?
på heItid studerar man på gymnasiet 40 timmar/vecka (ca 20 timmar i skoIan per vecka, effektiv Iektionstid) + lika mycket hemstudier.
Om din son pga sjukdom bara kan studera max 2 timmar/dag - även om han studerar aIIa dagar i veckan, bIir det ändå bara 14 timmar, som är långt under heltid.
Jag förstår att det är pga sjukdom, men det ser ut som att han inte kan studera på heltid.
Och om det är så att din son inte kan studera på hetid, då är det kanske bäst att han kommer in på IndividueIIt aIternativ>>
Praktik på ett yrkesprogram har man oftast på en arbetsplats och eleven följer handledarens schemat, som är på heltid, 40 timmar /vecka. Om du har en idé om hur man kan få ett sådant upplägg, utan att eleven är på en arbetsplats, är du välkommen att berätta det för oss. För jag kan inte komma på ngt. förslag.
Om en elev konkurrerar med sina betyg och kommer in på en utbildning, måste skola sedan följa svenska Iagar och anpassa utbildningen för eleven. Dock finns det stort utrymme för toIkningar vad "särskiIda skäI" är och hur mycket anpassning en skoIa är skyIdig att göra. Och även om skoIa är skyIdig att göra anpassningar, om det i praktiken inte fungerar för eleven, är det ju tyvärr eIeven som bIir Iidande. Därför Iigger det i eIevens intresse att undersöka vilka anpassningar en viss skola kan göra.
Jag vill råda dig kontakta Skolverkerts upplyssningstjänst - kontaktuppgifter till den är: Skolverkets upplysningstjänst tel.nr 08 - 52733200 eller via mail till adressen: [email protected]
Utökat svar
Blir din son behörig till gymnasiets nationella program?
Individuellt alternativ inom Introduktionsprogrammen är i första hand tänkt för elever som inte blir behöriga till nationella program, men i undantagsfall kan även behöriga elever läsa på Individuellt alternativ.
Har man en sjukdom som gör att man endast kan läsa max 2 timmar/dag, känns Individuellt alternativ som den mest passande utbildning. Men jag skulle råda att tillfråga den behandlande läkare samt skolläkare, kurator, rektor och SYV på elevens skola. De känner eleven och kan ge bättre svar för vilka utbildningsalternativ som skulle passa eleven som bäst.
Utökat svar
Som jag föreslår i min kommentar - Korrespondensgymnaiset - som erbjuder Distansundervisning. Det är endast några få aternativ de erbjuder. Se vilka i deras presentation här>>
Om ni blir intresserade av Korr-online - så är det helst inte Naturvet.programmet din son ska söka för att laborationer måste man komma tiII skoIan för att göra, men på de andra programmen som SA, EK och HU kan man i princip läsa helt på distans. Upprop kommer eleverna till vanligtvis och sedan till några obligatoriska träffar där de visar upp vad de uppnådde i Idrott och hälsa 1 kursen. Men din son kanske kan bli befriad från idrott och upprop kan man också göra på distans, fick vi veta från skolans utbildningsansvarig. Det är i så fall bra att redan i sin ansökan uppge att man ev. inte kan komma till uppropstillfälle och att man inte kommer delta i Idrott- och hälsa 1 kursen (eller om den kursen kan anpassas så att man endast gör teoretiska moment).
Det är så här med Idrott och hälsa 1 kursen på gymnasiet att det är en Obligatorisk kurs på alla nationella gymnasieprogram. Utan betyg i Idrott& hälsa 1 kursen kan man inte få Examensbevis från gymnasiet. F är ocså ett betyg, så med F-betyget i Idrott och hälsa kan man få examensbevis och bli behörig till högskola & till yrkeshögskola. Dock vill man så klart inte få F betyg i sitt examensbevis "i onödan", för att man kan inte uppnå godkänt betyg pga sjukdom. Här är då 2 "underfrågor" - är det så att eleven vill skippa Idrott och hälsa 1 kursen på gymnasiet? eller - är det så att eleven vill göra endast de teoretiska moment och vissa praktiska moment, enligt sin förmåga och försöka uppnå godkänt betyg i Idrott och hälsa 1?
Till saken hör också att på komvux finns inte Idrott och hälsa undervisning. Så om din son kommer att ta Examensbevis från komvux, då är det så att man t o m inte får ta med bettyg i idrott och hälsa 1 från gymnasiet in i examensbevis från komvux /gäller för examensbevis utfärdade från 1 jan 2017/. Därför kanske din son kommer att läsa Idrott och hälsa 1 "i onödan" - ... för att i fall han inte får examensbevis från gymnasiet, utan kompletterar på komvux efter gymnasiet, kommer han ändå "förlora" sitt betyg i Idrott och hälsa 1, så kanske är det bättre att koncentrera sig på andra ämnen i stället, tänker jag. :)
Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och din son!
som jag nämnde i min kommentar finns det två olika alternativ - som är ganska Olika. Om Individuellt anpassat program genom rektors besIut kan man läsa här>>
och IM, individuellt alternativ är ett av programmen som egentligen är tänkta som "förberedande inför gymnasiet", men just Individuellt alternativ>> kan vara bra även i vissa fall för behöriga elever, som av olika anledningar inte kan läsa på ett nationellt program.
På IM, Individuellt alternativ kan man läsa på heltid eller på deltid, man kan också kombinera med praktik på olika sätt. Och att ha praktik 2 timmar i veckan skulle vara möjligt här, tror jag.
På ett nationellt program är praktiken "inbakad" i kurserna. Eleverna ska först lära sig vissa teoretiska moment och sedan gå ut på praktik och testa göra dem momenten i praktiken. Och praktik är på heltid på yrkesprogrammen. Det är stor skillnad att vara på praktiken 40 timmar i vecka eller 2 timmar (även om det skuIIe vara 2 timmar om dagen) - är det stor skiIInad och hur ska handIedare se till att eleven lär sig lika mycket på 2 timmar i stället för 8 timmar /om vi tar en dags praktik som exempel/ vet inte jag. Man kan ju inte göra saker 4 ggr snabbare ...
Ta kontakt med SPSM>> och stäII de frågor som du stäIIer tiII oss nu. Det kan säkert bero på diagnos, prognos och viIken kommun eIeven är folkbokförd - vad de svarar.
Tips: låt eleven provgå på ett yrkesprogram (det programmet som hen viII gå på) - "skugga" en klass eIIer en elev. När man har testat, kännt på, vet man mer om hur det skuIIe vara att gå på den utbildningen.
Hoppas mittt svar blir på något sätt ändå lite till hjälp!
I kap.3 i Skollagen och i Gymnasieförordningen kap.9 - finns beskrivet kring anpassningar som skola måste föra för eleven, om anpassningar behövs.
Det är rektor på skolan som fattar beslut om "Åtgärdsprogrammet" och i fall man inte är nöjd med åtgärdsprogrammet, har man rätt att kIaga till Skolväsendets överklagande nämnd>>.
Den sakkunnige som vi kontaktade, svarar att det är mycket svårt att på förhand veta exakt vilka anpassningar som skola kan göra för att det beror på så mycket: hur eleven mår just då och om eleven/vårdnadshavare har önskemål som skola har möjlighet att tillgodose.
jag vill bidra till diskussionen genom att påpeka att det enligt kap.9 i gymnasieförordningen obligatoriskt att på alla nationella gymnasieprogram delta i kursen Idrott och hälsa 1. Eftersom det är en kurs inom Gymnasiegemensamma ämnen, får inte den tast bort även om elever läser enligt Individuellt anpassat program. Den kursen får inte heller reduceras bort, säger en sakkunnig på område som jag har rådfrågat.
Och här ser jag ett problem. För att i fall eleven inte får Betyg i kursen idrott och hälsa 1, uppfyller inte eleven kraven för Examensbevis och med det inte heller blir behörig till högskola/universitet.
Jättetråkigt att det är på det viset, för att som situationen för elever med sjukdomar är, att de ofta inte kan uppfylla kraven för godkänt betyg. Då står valet mellan att ta F betyg i examensbevis eller att inte få examensbevis.
Som tur är kan man komplettera på komvux och få examensbevis från komvux.
Men här ser jag ett "utvecklingsområde". Skolverket svarar att de inte kan göra någonting, utan att man ska försöka påverka politiker för att få dem att ändra i Gymnasieförordningen.
Hoppas mitt bidrag blir på ngt. sätt till hjälp!
Peter SYV
Frågor och svar taggade med 'förlängd studietid' (7 st.)
Jag vill väldigt gärna gå naturprogrammet för jag älskar NO-ämnena, men är rädd för att det ska bli för stressigt och att jag inte klarar av det. Har sett att man kan gå gymnasiet på 4 år istället för tre om man...
Julia: :
Hej Ella,Information om Förlängd undervisning på gymnasieskolan finns att läsa på skolverkets webbplats. Den ges i ganska "allmänna formuleringar" och jag kan inte se att det står... Läs hela svaret
Hej
Jag har haft problem med sömnen i samband med pressen i skolan och försov mig därför upprepade gånger en specifik period. Detta råkade inträffa dagarna jag skulle ha nationella prov i engelska (skriv, muntlig del). Talade med min lärare och hon sa att jag att jag skulle få ett F i...
Anna: :
hej, det stämmer att en elev som fick F i en kurs hen läste på gymnasiet, har rätt att höra Prövning; tidpunkt för prövningen är det Skolan som bestämmer.
Om elever varit sjuk eller om... Läs hela svaret
Jag har ett barn som går i åk 9 och snart ska söka gymnasium. Om hen, på grund av att hen håller på med en viss aktivitet på hög nivå, vill förlänga sin gymnasietid med ett år för att på så vis få tid...
Julia: :
Hej Petra,jag vill börja med att tipsa om distansstudier på Korrespondens-gymnasiet.Sedan, vill jag påtala att rektor på gymnasieskolan kan, pga särskilda skäl, förlägga studier... Läs hela svaret
Hej!
Jag är en elev som läser andra året på naturvetenskapligaprogrammet och satsar på att komma in på tandläkarutbildningen i Malmö. Det är så att min merit låg på 19 och sänktes ner till 16.07; pga några skäl. Jag fick extra chans efter sommarlovet men tackade nej eftersom jag ville inte bli...
Milla : :
På basår på högskolenivå går det tyvärr inte höja gymnasiala betyg. På högskolenivå finns inte gymnasial betygsskala utan man bara kan... Läs hela svaret
Hej, jag går samhälle-beteende 3:e året.
Jag har under läsåret varit borta en hel del på grund av personliga anledningar.
Detta har resulterat i att jag fått ett - i matte 2(läser matte 3 nu) och ett F i naturkunskap 2(tilläggskurs).
Jag har även ett F i religion 1.
Min fråga är...
Anna: :
hej Olivia,
om du med att "ta studenten" menar delta i festen, så svar Ja, alla får delta i festen som vill det och som gick på gymnasiet i 3 år, oavsett vilka betyg de fick. Kika gärna på https://www.framtid.se/reportage/studenten
Hej kan man ta bort kurser på Samhäll media isåfall vilka?
Anna: :
Hej Evelina,
nej, som regel, kan man inte ta bort några kurser som ingår i ett gymnasieprogram på ett nationellt program på en svensk gymnasieskola.
Om särskilda omständigheter finns, som t.ex... Läs hela svaret
Har en dotter med autism och adhd och jag undrar om hon kan läsa djurvårdare på 4 år istället för 3 för hon är helt slut just nu och orkar inte gå hela långa dagar.
Anna: :
Hej Petra,
rektor på din dotters gymnasieskola borde kunna lägga upp utbildning på längre tid än 3 år; läkarintyg kan krävas för att rektor skulle kunna fatta det... Läs hela svaret