Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Rahaf,

    jämförelsetal om man har alla A-betyg på alla gymnasiala kurser blir 20.0. Om man har C i Engelska 5, får man sänkning med ca 0.2 och hamnar på 19.8.

    Att man får A-betyg i engeska 6, när man hade C-betyg i engelska 5, är ovanligt. Min gissning är att man får C-betyg även i engelska 6 och anske t o m D-betyg i eng6. Och i så fall hamnar jämförelsetal på 19.6 /eller t o m på 19.5/. Detta om man för övrigt har A-betyg i alla andra kurser.

    Angående möjlighet att komma in på tandläkarprogrammet, så kan inte jag svara på den frågan.

    För det första så kan man göra högskoleprovet och komm in i HP-kvoten.

    För det andra, så kan antaI pIatser på tandläkarprogrammet öka, och i så fall går antagningsgränsen ner.

    Även AU, alternativt urval>> kan ge möjlighet att komma in med lägre betyg.

    Vänligen

    Julia SYV