Niracha
    Hej! Jag har nu gått på NA i ca 7 veckor men jag har börjat fundera på att jag ska byta till IB istället eftersom jag vill studera utomlands efter gymnasiet. Men hur ska jag göra? Måste jag börja om 1:an eftersom det har redan gått några veckor. Skulle jag kunna byta ändå utan att behöva börja om eftersom dom läser ändå lika som på NA fast på Engelska.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    IB är ett internationellt program som du säkert känner till men jag vet inte om du känner till att det är ett 2-årigt program egentligen. Det är i Sverige per-IB, första året... som man har "konstruerat" för att alla andra nationella program är 3-åriga i Sverige.

    Du kan kontakta alla de IB-gymnasieskolor som du är intresserad av och de själva fattar beslut om de kan ta in dig eller inte - in i åk1 nu... eller om de kanske kan tänka sig ta in dig under sommaren in i åk2, dvs i första året på IB-programmet, som är ett tvåårigt program.

    Hälsningar

    Mikael SYV