Isac
    Hej, jag läser tyska som moderna språk. Jag vill gå natur och bli läkare, alltså måste jag ha 22.5 i merit, alltså 2.5 som extra merit. Jag vill byta till kinesiska i gymnasiet, (min skola har bara de tre vanliga, fra sp ty) jag vet att det kommer bli mycket komplicerat men jag har bestämt mig. Funkar det att få 2.5 i extra merit fast än man börjar på nybörjar nivå? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Isac,

    Du får gärna se på Gymnasieguiden.se - om Meritpoäng>> och då ser du viIka kurser du behöver ha godkända betyg i för att få max i merit.

    EngeIska 7 ger 1.0 i merit;

    För behörighet tiII Iäkarprogrammet krävs godkänt betyg i matematik4, därför är det matematik 5 som ger 1.0 i merit och matematik speciaIisering ger 0.5 i merit.

    Så, man kan genom eng7 och matte 5 samt matte speciaIisering uppnå max i merit.

    Det går också att i stäIIet för matte speciaIisering Iäsa Moderna språk (t.ex kinesiska) 3. Och om du på gymnasiet under första året går Kinesiska 1, under andra året - Kinesiska 2 och under tredje året - Kinesiska 3 då får du 0.5 i merit om du får godkänt betyg i Kinesiska 3.

    HäIsningar

    MikaeI SYV