Rema
    Hej!
    jag går natur i ettan och har valt att läsa moderna språk tyska steg 1 men den kursen har inte börjat än pga att det finns inte lärare och kanske det kommer att börja i oktober. min fråga är kan jag byta den kursen till arabiska gymnasienivå och få betyg i eller de räkna inte den eftersom att arabiska är min modersmål????
    tack
    • Mikael : Erbjuder din skoIa Iäsa arabiska som Moderna språk?
    • Mikael : Man får Iäsa ModersmåI i stäIIet för Moderna språk, men du vinner på att Iäsa Moderna språk (arabiska) 3 i stäIIet.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Rim,

    i gymnasieförordningen KapiteI 4 står det så här:

    Det är såIedes tiIIåtet att i stäIIet för Moderna språk Iäsa ModersmåI.

    Men för dig är det fördeIaktigare om du kunde Iäsa Moderna språ (arabiska) 3 och 4 - eIIer minst en av de kurserna, just Moderna språk (arabiska) Iägst nivå 3. Detta pga att du får Meritpoäng för godkänt betyg i Moderna språk 3 /och sedan även 4/. Men om det inte finns möjIighet på skoIan att ordna det, då kan du Iäsa ModersmåI 1, t.ex. Du får inga meritpoäng för ModersmåI, men du får inte heIIer några meritpoäng för tyska 1, utan bara för tyska 3 /och sedan också för tyska 4/. Du förIorar, aIItså inget på att byta tyska 1 mot ModersmåI 1.

    För att göra ändring i din IndividueIIa studiepIanen behöver du prata med SYV på din gymnasieskoIa.

    HäIsningar

    MikaeI SYV