Christoffer
    Hej, jag funderar på att testa en skola som har aspergers-klasser, eftersom att det inte går så bra på min nuvarande skola. Jag har det svårt socialt och jag når inte mina mål, och det känns som att jag behöver mer stöd. Är det möjligt att byta skola mitt i kursernas gång, hur fungerar det och vad händer med betygsättningen? Skickas bedömningsmaterialet över till den nya skolan?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Christoffer,

    tråkigt att det inte går så bra på din nuvarande skola.

    Jag hoppas du kan byta till den skola som är bättre anpassad till dina behov, önskemål och förutsättningar.

    Om den nya skola tar in dig, åtar den skola samtidigt att fixa till det så att de antingen får betygsunderlag från din "gamla skola" eller gör tester, prov eller på annat sätt försäkrar sig om vilken kunskapsnivå du ligger på - för att ge dig rättvisa betyg.

    Angående möjlighet att byta skola "mitt i kurserna" så är de olika: iblland tar den nya skola in mitt i kurserna, och ibland svarar rektor att man måste avsluta en årskurs på sin nuvarande skola och byta under sommaren för att påbörja ett nytt läsår på en ny skola. Det är, alltå, upp till rektor på den "mottagande skola" att ta in mitt i en kurs, eller inte göra det.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA

    • : Tack för svaret! Ni gör ett fantastiskt arbete som svarar på våra frågor!
    • Anna : Tack Christofer! Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! :)