Johanna
    Hej. Jag har studerat på Oslo:s högskola i 1,5 år till socionom. Jag skulle nu vilja byta och fortsätta mina studier i Sverige. Vad krävs? Hur gör jag?
    / J

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Johanna!

    Som regel, söker man till socionomprogrammet på vanligt sätt med sina betyg från gymnasiet & när man är Antagen, ansöker om Tillgodoräknande, vilket betyder att de utbildningsansvariga bedömer om de kurser du läste i Norge kan ersätt de svenska kurser och säger till dig vilka kurser du kan hoppa över i Sverige.

    Du kan samtidigt också kontakta alla de lärosäten i Sverige och fråga om de ev har någon ledig plats på "senare del av programmet" och om de i så fall är beredda att titta på dina betyg för att ev kunna ta in dig.

    Studie- och yrkesvägledare