Sara
    Nej jag menar att under gymnasie tiden, kan man höja sitt betyg från E/D till C och B genom prövningar?
    Men är det garanterat ifall jag läser moderna språk 3 och 4, samt engelska 7 som ger 2.5 i merit? Och då behöver jag ej läsa matte 5?
    Men vadå om jag har tex läst moderna språk 3, engelska 7 och matte 5 hur mycket får jag i merit då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    det räcker inte att Läsa kurser. Man måste ha Godkända betyg i dem.

    Om man har godkänt betyg i engelska 7, får man 1.0 i merit.

    Om man har godkänt betyg i moderna språk 3 (och den kursen krävs ej för särskild behörighet till just den utbildningen på högskola som du söker) får du 0.5 i merit.

    Om Matematik 4 krävs för behörighet till din utbildning, får du 1.0 för godkänt betyg i matematik 5.

    1.0 + 0.5 + 1.0 = 2.5 och just 2.5 är maximalt antal som man kan få i merit.

    Svar är, alltså, Ja - på din fråga: om du får godkända betyg i de kurser som du nämner, kan du till de utbildningar som accepterar meritpoäng och som inte kräver moderna språk 3 eller matte 5 för särskild behörighet, räkna med "max i merit" = maximalt antal meritpoäng som man kan få.

    Angående prövningar. Så länge du läser på gymnasiet, får du bara göra prövningar på din gymnasieskola. Efter gymnasiet får du göra prövningar på olika ställen och i andra kommuner, på andra gymnasieskolor... på många olika ställen, överallt där de aktuella kurser erbjuds att läsa.

    Din gymnasieskola kommer troligtvis inte ge dig möjlighet att göra prövning om du redan har godkänt betyg. För att skola är ej skyldig att göra det. Men du kan absolut fråga - prata med SYV på din skola. Jag tror du får ett Nej, men du har rätt att ställa frågan.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA