Miranda
    Sitter och försöker räkna ut hur många poäng jag har läst på gymnasiet för att försöka avgöra hur många poäng jag måste läsa på komvux och blir lite förvirrad, och det var konstigt hur svårt det skulle vara att hitta något svar på det här via google, fann nästan uteslutande frågor och svar om snitt- och meritvärden..

    Min första fråga är om icke-godkända kurser ska räknas med? Om jag har F i en 100p-kurs, ska jag räkna med dem poängen då?

    Min andra fråga är angående det här med idrott och hälsa. Jag ska ju läsa upp kurser nu i vår för att ta en gymnasieexamen och har sedan tidigare 100p Idr. och hälsa i mitt betyg, ska jag räkna med dem eller inte?

    Tack på förhand

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Har du slutbetyg, samlat betygsdokument eller har du examensbevis eller Studiebevis ?

    för olika typer av dokument är det olika regler.

    Du skriver att du ska läsa på komvux. Det kan finnas olika anledningar: är du inte behörig till högskola?

    Om du är behörig, kanske du vill höja dina betyg.om du inte är behörig, är det viktigt att få veta Exakt vilka kurser som betyg fattas i.

    10% F poäng kan man ha men inte i vilka kurser som helst.

    Om du inte kan svara på mina frågor kan jag bara hänvisa till SYV på komvux, som behöver se dina betyg och få svar från dig vad ditt mål är, t.ex om du vill uppnå Grundläggande behörighet, särskild behörighet eller om du endast vill höja ditt meritvärde ...

    Anna SYV på FrågaSYV

    Miranda, hej!

    Om du har examensbevis från ett högskoeförberedande program, är du behörig til högskoIa (har grundIäggande behörighet).

    Om du har någon annan typ av utbiIdningsdokument, än Examensbevis från ett högskoIeförberedande gymnasieprogram, är det inte säkert du har grundläggande behörighet.

    Räknad du poäng till att kunna få ut examensbevis från komvux? I examensbevis från komvux utfärdat efter 1 januari 2017 får inte betyg i Idrott och hälsa 1 ingå. Nu fram till årssiftet får det betyget ingå, men behöver inte. Har du F i den kursen, finns det ingen anledning att ta in den i examensbevis (jo, kanske om det inte räcker med det totala antal poäng).

    Det är viktigt att förstå varför du räknas poäng, för att veta vad som ska räknas in och vad som inte ska räknas in.

    Så som frågan är ställd, är det inte helt klart vad du har för mål, varför du räknar poäng.

    Tyvärr går det därför inte att svara på din fråga.

    ANNA

    • : Jaha jaja såklart, som det är i dagsläget så har jag bara ett "utdrag ur betygskatalogen" och saknar examensbevis eftersom att jag inte når upp till 2500 poäng och det är bl.a. därför som jag ska läsa upp de här kurserna. Mitt mål är alltså att ta den här examinan till våren för att sedan kunna söka in till universitetet till hösten. Jag räknar poäng för att veta om det räcker med att läsa matte 2 och natur 2 för att nå upp till 2500p eller om jag måste söka ytterligare en kurs. Så mina 100p från idrott och hälsa går alltså helt upp i intet om jag ska ta den här examinan till våren? Det är ju, milt uttryckt, irriterande.
    • : tillägg: (Har godkänt i idrott och hälsa), och läste 3 år på estetiska.
    • Anna : Om du vill behåll ditt betyg i idrott och häLsa, måst du hinna få ut examensbevis från komvux innan 1 jan2017. Det räcker med 2400 poäng för examensbevis från komvux.
    • Anna : Varken sig matte 2 eller natturkunskap 2 är obligatoriska kurser på estetiska programmet. du kan läsa andra kurser.
    • Anna : Det är bäst att göra planering med syv på komvux. Om du idag har 2300 godkända poäng, då fattas det bara 100 poäng och de kan du få F betyg i och ta med i examensbevis från komvux. du hinner kanske göra prövning i en 100 poängskurs och få examensbevis innan 1 jan2017. du måste snarast möjligt kontakta syv på komvux.
    • Anna : Om du ska ta examensbevis från GymnasieskoIa (och inte från komvux) då måste du ha minst 2500 betygsatta poäng, av dem kan du ha 250 poäng F, men inte i vilka kurser som helst. På gymnasieskoIan är Idrott och hälsa obligatorisk kurs och betyget i Idrott och hälsa måste därför vara med. Dock är det möjligt att ha F betyg i den kursen.
    • : Nja att behålla det betyget är ju i sig inte så intressant så ingen stress där. Och jo jag vet att de inte är obligatoriska men som nämnt så är examen bara en av anledningarna till varför jag vill läsa dem; behöver dem för universitetsutbildningen jag tänkt söka. Jag har varit hos komvux men vill minnas att hon jag pratade med sa att jag behöver komma upp i 2500 poäng. Är komvuxexamen den enda typen av examen man kan ta via komvux eller kan jag ta en gymnasieexamen nu i efterhand? Vad är skillnaden?
    • Peter : Skillnaden är att man på en gymnasieskola får Examensbevis från gymnasieskolan, där reglerna på innehåll är striktare och antal poäng högre - 2500p. På komvux räcker det med 2400 p., och kurssammansättningen är något friare.
    Läs alla kommentarer