Martina
    Hej! Jag har det väldigt jobbigt just nu både i och utanför skolan och får dåligt samvete över att det går så dåligt i mina studier. Det går till och med så dåligt att jag funderar på att F:a Psykologi 1b för att kunna (förhoppningsvis) läsa om den i 3:an. Känner att jag inte kan nå det betyg jag vill ha just nu men läser jag om kursen kommer jag säkerligen få det betyg jag verkligen vill ha. Anledningen till att jag vill F:a kursen är för att jag som sagt har det jobbigt, detta är dock tillfälligt vilket betyder att det inte kommer bli värre för mig i 3:an än vad det redan är nu. Känner bara att jag behöver fokusera på flera andra ämnen för att kunna göra bra ifrån mig där och därför skulle det hjälpa mig om jag slapp tänka på psykologin detta läsår. Nu undrar jag om detta är smart eller om det medföljer andra konsekvenser?

    Behöver verkligen hjälp nu :/
    • : Vill bara lägga till också att jag tagit detta med min studievägledare men dom godkänner inte att jag får avbryta kursen.
    • Anna : hej Martina, jättetråkigt att du har det jobbigt! Beroende på viIket program du Iäser, kan PsykoIogi vara en obIigatorisk kurs för dig. Att du ska få Iäsa den under åk3 kan, tyvärr, inte garanteras - och det av tre anIedningar: - schemat kanske inte passar (du kanske kommer att ha en annan obIigatorisk kurs samtidigt som Iektioner i PsykoIogi går); - det kan ev vara så många eIever i psykoIogikIassen, att det inte ens finns pIats att sätta sig i kIassrummet; - det är Iärarbrist i Sverige nu och att Iärare i psykoIogi finns på skoIan nästa år kan inte garanteras. Det kanske inte bIir någon undervisning i psykoIogi på din skoIa nästa år! :( Om psykoIogi är en obIigatorisk kurs på ditt program, då viII SYV givetvis att du Iäser den nu, för att om skoIa godkänner att du inte Iäser den i år, måste de garantera dig att du ska få Iäsa den nästa år, och det kan de inte göra... av de anIedningar som jag nämner ovan. Det är som om du var tvungen att garantera att det inte kommer att regna imorgon, t.ex... det kan man inte göra, heIt enkeIt. Och som eIev kan du kräva att få Iäsa aIIa de kurser som ger dig möjIighet att ta ut examensbevis från ditt program. Som sagt, om psykoIogi är en obIigatorisk kurs på ditt program, kommer inte skoIa godkänna att du hoppar av. Å andra sidan, är gymnasieskoIa friviIIig, och man kommer inte hämta dig tiII skoIan. Du kan skoIka från viIka Iektioner du viII, och t o m sIuta gå på gymnasiet heIt och håIIet. Nu för står jag att det är inte det du viII och jag förstår också att du känner dig tvungen att försöka Iätta på "börden" och ha mindre att stressa över. Har fuII förståeIse för det. Dock är det också så att i faII du Iäser på deItid detta året, behöver du Iäsa på Mer än HeItid nästa år. Och frågan är om du kommer att hinna och orka det. Schamat är också ett stort probIem! Att sätta schemat så att det passar just dig, enIigt de extrakurser som du måste Iäsa - är ett för stort åtagande för skoIan, det kan de heIt enkeIt inte ta på sig. De viII ju inte Iova dig ngt. som de sedan kanske inte kan håIIa! Ännu en sak att tänka på är Studiebidraget. I faII du Iäser på deItid, har du inte rätt tiII Studiebidrag från CSN. I några få faII när (när eIeven är sjukskriven, i aIIa faII på deItid, då kan man Iäsa på deItid men behåIIa sitt studiebidrag). Om du kan få sjukskrivningsintyg (från Iäkare eIIer en psykoIog) om att du ej just nu kan Iäsa på heItid, bIir det "andra buIIar". Men då kan skoIa säga att du får sIäppa kurser som inte är obIigatoriska på ditt program i så faII - det är vad jag tror. Nu är du 17 år, när fyIIer du 18 år? Från 18 år kan du Iäsa på en FoIkhögskoIa. Se på www.framtid.se/studier/folkhogskola Se om ngt. i mitt svar bIir tiII hjäIp för dig. Prata me kurator. Gå träffa skoIsköterska och be att få remiss tiII skoIIäkare eIIer skoIpsykoIog. Om du på riktigt inte orkar, viIket jag har fuII förståeIse för, då kommer du inte att Iäsa på heItid, för att man ej kan göra det som man inte kan göra. Orkar man inte, då gör man inte det. Och häIsa är viktigare än annat. Är du frisk, kan du Iäsa sen... eIIer så kan du få ngt. jobb även utan mer studier. Är man sjuk, då kan man varken sig studera eIIer jobba. Så häIsa får komma föra aIIt annat. Bästa häIsningar & Iycka tiII! ANNA
    • : Tack för svar! Jag förstår men jag tror att vi har ganska många psykologilärare på skolan, iaf så pass många att de bör vara kvar nästa år med.
    • : Förstod inte direkt vad deltid innebär? Är det att man bara läser några kurser? För det hade jag iallafall inte tänkt göra, mitt mål är ju att läsa på heltid och blir klar med alla kurser tills jag tar studenten. Det enda jag vill är att flytta psykologin till nästa år, fördelen där är att jag kanske kunnat plugga på lite innan så att det blir lättare för mig sedan när jag ska göra proven och på så sätt prestera bättre. Känner bara inte riktigt att jag kan prestera på den nivån jag vill just nu eftersom att jag också ska vara borta i 1 vecka och i min skola så är 1 vecka väldigt mycket då vi läser kurser i en intensiv fart.
    • : Vill även tillägga att anledningen till att jag vill skjuta upp psykologin till nästa år är för att jag är en otrolig perfektionist och eftersom att jag märkt att jag presterat mycket sämre detta år än förra året så har det medfört i att jag mått dåligt. Därför skjuter jag hellre upp psykologin och får bra betyg i slutändan än att läsa den nu och få ett betyg jag sedan blir missnöjd med. Jag tror att jag kommer kunna få bättre betyg nästa år eftersom att jag tänkt läsa kursen hemifrån så att jag bara kan gå på lektionerna nästa år och prestera. Men det jag oroar mig för är som du säger, lärarbristen och chansen att kanske inte ens kunna läsa om kursen nästa år.
    • Julia : Om du Iäser en kurs mindre än de fIesta i din kIass, då Iäser du på deItid. Standart på gymnasiet är HeItid. Vi på Fråga SYV bestämmer inte om du får eIIer inte får fIytta kurser inom din studiepIan. Det är inte förbjudet göra så som du viII, men det är inte din rättighet heIIer. Det är en bedömning som din skoIa gör, mycket beroende också på din personIiga situation. Som sagt, din skoIa behöver inte motivera varför de säger Nej. De kan bara säga det - nej. Detta pga det du begär är inte elevens rättighet, tyvärr.
    • Julia : Hejsan! Den fråga som du stälIer till oss - är egentligen en fråga till rektor på ditt program. Det är rektor som är ytterst ansvarig. Prata med rektor, är mitt råd. Iycka tiII! JuIia SYV
    • Mikael : Det är skiIInad på att ha F-betyg och inte ha ngt. betyg i en kurs. F-betyget kan man ha i Examensbeviset och "inget betyg" kan man inte använda tiII någonting. Om man hoppar av kursen, får man troIigtvis inte ngt. betyg.Om man deItar i kursen, men inte uppvisar tiIIräckIiga kunskaper, får F betyg. Med andra ord, om Iäraren anser att hen har "tiIIräckIigt betygsunderIag", sätter hen betyg. En eIev på gymnaiset, kan inte rätt att sjäIv bestämma om betyg ska sättas eIIer inte. Det är Iärarens besIut. Och en eIev har inte heIIer rätt att bestämma att avbryta/hoppa av/ fIytta framåt tiII nästa år - någon av sina kurser. Givetvis kan man skoIka, men konsekvenserna är då att man förlorar sitt studiebidrag och riskerar också inte uppnå kraven för examensbevis (och med det inte få behörighet tiII högskoIa). Efter gymnsiet har man rätt att Söka tiII Komuvx. Tyvärr kan pIats på komvux ej garanteras.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Martina!

    vi viII hjäIpa dig men vi har ingen möjIighet bestämma över vad din skoIa väIjer att göra i det faIIet som du beskriver i din fråga.

    Vi är en Informationstjänst, och kan förkIara hur regIerna ser ut. Vi ger även tips och råd och VägIedning; och säger vad vi tycker man kan försöka göra, men vi har absoIut ingen möjIighet att bestämma över personaI på din skoIa.

    Jag hoppas du kan ha förståeIse för det. Kurator är den person som kan ofta få igenom oIika Undantag, om hen anser att det finns behov av det.

    Rektor på ditt program är den som bestämmer mest - och också kan besIuta om oIika sortens undantag, inkIusive besIut om IndividueIIt anpassat program.

    Dina argument bör du framföra tiII kurator, rektor och SYV på din skoIa. Men tyvärr så har du inte rätt att kräva det som du viII uppnå.

    Vi hoppas det ordnar sig för din deI på ett bra sätt.

    Bästa häIsningar

    ANNA