Edvard
    Hej, jag vill inte bli läkare och går natur, jag vet inte om jag ska välja natur/sam för att jag fortfarande vill ha matte 4/kemi 2/biologi 2. Kan jag välja till dessa, kommer de tas från mina individuella val? Och får jag fler val på natur/sam än natur/natur? Jag vill nämligen välja tre stycken individuella val men vet inte om någon inriktning erbjuder det

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Edvard,

    inom Individuellt val är det 200 poäng för alla elever på alla program och inriktningar på de svenska gymnasieskolor.

    Kika gärna på >>>Programplan för NA;

    För att uppfylla kraven för examensbevis från gymnasieskolan, måste varje program följa en viss struktur; för NA ser strukturen ut på följande sätt:

    Om du läser inriktning "samhälle", där det är 300 p. inriktningskurser, väljer du i så fall 100 p. extra inom Programfördjupning;
    Inom individuellt val väljer alla elever, oavsett inriktning (och även oavsett program) - 200 p.

    Vilka kurser som, enligt reglerna, på NA får läsas som programfördjupande kan du se i listan som finns i Programplanen för NA. Men vilka av dem som just din skola kan erbjuda, måste du få reda på - på din skola.

    Studie- och yrkesvägledare