Ola
    Hej,

    Jag går på sista året på gymnasiet och jag har en fråga om studieplanen. När kan SYV skriva in en kurs i en studieplan som inte finns att läsa på gymnasieskolan? Om rektorn godkänner att kursen skrivs in i studieplanen, är detta då möjligt? Är det möjligt att skriva in en kurs i en studieplan som inte erbjuds på skolan?

    Med vänliga hälsningar
    • Liselotte : Någon sådan regel finns inte, därför att detta görs inte.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ola,
    varför skulle syv eller rektor gå med på att skriva in en kurs i din studieplan som inte erbjuds på skolan? teoretiskt sett är det inte förbjudet, men i praktiken gör ingen vettig person det; detta pga skola är i så fall skyldig att göra allt som skolan kan för att ge dig möjlighet att läsa den kursen eller göra prövning i den kursen; och det är dyrt och besvärligt för skolan; och skolan vill inte göra det - därför görs det inte.

    Liselotte

    Regeln om att en kurs som finns i elevens studieplan måste erbjudas finns pga följande; vissa kurser är OBLIGATORISKA på så sätt att man ej får ut sitt examensbevis utan betyg i de kurserna; och pga lärarbrist kanske just din skola ej har möjlighet att erbjuda den kursen, och i så fall måste skola göra allt som över huvudet taget är möjligt för att erbjuda den kursen eller i alla fall möjlighet att göra prövning i den (kanske i en annan kommun; eller läsa på distans... eller "vad annars som helst").

    Ett annat exempel är en kurs som inte är obligatorisk men som eleven redan har påbörjat eller i alla fall "nästan har påbörjat"... och så "försvinner läraren", blir t.ex sjuk eller föräldraledig... och så hittas inte en annan lärare.... och om kursen redan finns i elevens studieplan, måste skola i så fall anstränga sig "in i bombens" - för att erbjuda den kursen, speciellt om eleverna redan har börjat läsa den... men även i detta fallet kan en sådan kurs ersättas av en annan kurs, pga den kursen inte är obligatorisk. Det går ju inte att "trolla fram lärare ur tomma intet". Och även om skola är beredd att köpa en distanskurs, så kanske inte ens det är möjligt t.ex pga den höga kostnaden och skola ej har råd; eller att lärarkapacitet inte räcker; även på distans måste lärare ha tillräckligt med tid att ge handledning och rätta proven och sätta betyg.

    Det kanske är ngt. alldeles speciellt i just din situation; i så fall diskutera det med personal på din skola. Allmänna regler är inte anpassade till mycket speciella situationer.

    Gymnasieskolans huvudsakliga uppgift är att ge elever möjlighet att läsa kurser som sedan ger möjlighet att ta ut Examensbevis. De kurser som ej krävs för att kunna ta ut examensbevis erbjuds "i mån av möjlighet".
    Givetvis vill personal på skolorna hjälpa elever; dock finns det begränsat med tid, ork och pengar. Att köpa undervisning utanför den egna skolan är mycket dyrt; det görs endast i extrema fall; ex. om lärare i en obligatorisk kurs "försvinner" - då måste rektor i alla fall FÖRSÖKA lösa det på ngt. sätt. Då kan någon extrem lösning ex. att en distanskurs inhandlas eller att eleverna får läsa på en kvällskurs på komvux, tillsammans med vuxna - kan tas i bruk (detta pga lärarbrist och för att ge eleverna möjlighet att ta ut sitt Examensbevis).