Sara
    jag har funderat över om det är möjligt att genom prövningar gå ut gymnasiet efter två år. Jag satsar inte på/ behöver ej mer än E i något ämne, och eftersom jag tycker det går ganska långsamt i skolan tänkte jag att det kunde vara skönt att bli av med det i år. Jag har läst att man inte behöver få godkänt på mer än 2250 poäng men är osäker om det betyder att man fortfarande behöver studera 2500 poäng? låter det realistiskt att plugga de ämnena på egen hand och bli klar med gymnasiet i år? Att få sluta en termin tidigare skulle även vara trevligt. jag går natur ifall det skulle vara relevant.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara!

    Jag tror jag förstår hur du tänker - att få det "överstökat" och bli "fri från gymnasiet", men tyvärr så är det ganska så svårt att göra så som du vill. Du skriver att det går rätt så långsamt... och det visar på att du är duktig och kanske känner dig understimulerad, behöver flera utmaningar helt enkelt. :)

    För att uppnå kraven för examensbevis - måste eleven ha BETYG i minst 2500 poäng och av dem godkända poäng minst 2250. Det betyder att man kan ha 250 poäng betygsatta med F. F är också ett betyg. :)

    Gymnasiearbete tänker jag på... Det är en obligatorisk kurs i slutet av gymnasiet, dvs man får betyg i den i åk3, men börja skriva/göra/funderA/ UNDERSÖKA ... kan du redan nu. Gymnasiearbete är på 100 poäng = fem veckors studier på heltid (det är kursens "volum"). Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få examensbevis.

    Du kan givetvis fråga på din gymnasieskola, men det du har rätt till är att göra prövningar i de kurser som ingår i din studieplan, men som du inte fick möjlighet att läsa, eller om du läste och fick betyget F i. Eftersom du får möjlighet att läsa kurser och du inte fick F i dem, behöver inte din skola ge dig möjlighet att göra Prövningar. Men vi säger att din skola säger OK, gör prövningar. Varje prövning kostar 500 kr. Du ska behöva göra Prövningar i minst 8 kurser. Det är kostnad på 4000 kr. Man får inte pengarna tillbaka om man får betyget F på prövningen. Tidpunkt för prövning är det din skola som beslutar om, inte eleven.

    Jag tror inte din gymnasieskola går med på att låta dig göra prövningar. Detta pga det är mycket extrajobb för lärarna och skola är inte skyldig att vara tillmötesgående i detta fallet. :(

    För dig personligen kommer det att innebära mycket stress, när du ska Iäsa många kurser på egen hand, göra gymnasiearbete och sköta både det dagIiga skolarbetet och läsa ännu på mer än heltid utöver det. Om du från första dagen i åk2 skulle läsa åk2 och 3 samtidigt - skuIIe det innebära studier på 200%. Nu har det gått 6 veckor av läsåret, och skulle du börja nu försöka läsa in åk2 och 3 innan sommaren, är det studier på minst 220%. Det är inte bra för din hälsa. Man behöver ha fritid och ibland bara "göra ingenting".

    Du har väldigt många år kvar tiII pension och jag tycker inte det finns någon anledning att förstöra sin hälsa genom "omänskliga ansträngningar". Det är det svaret, jag tror, du får på din skola också.

    Om du känner att du har för mycket fritid, kanske du kan

    1. börja samla material till ditt gymnasiearbete

    2. se om du kan påbörja läsa ett nytt språk

    3. skaffa dig extrajobb vid sidan av studier

    4. bli volontör eller aktiv i någon förening.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte