Hej Dilba,
    jag gissar på att din fråga gäller yrket Frisör eller kanske Tatuerare? Men du får gärna uppge vilket yrke din fråga gäller.

    ang. Gesällbrevet
    Gesällbrevet är Hantverkarnas kvalitetsgaranti. Som kund eller arbetsgivare som söker personal att anställa kan man vara säker på att en hantverkare som erhåller Gesällbrevet är väl insatt i sitt yrke. Enligt vad jag vet, så finns Gesällbrev i ett flertal europeiska länder. Men hur det förhåller sig i länder utanför Europa - kan jag faktiskt inte svara på.

    ang. jobba utomlands
    Jag tror det spelar stor roll i Vilket Land som man vill jobba "utomlands".

    • : det landet jag vill jobba i är isåfall turkiet i en stad som heter izmir och det är frisör yrket jag menar när jag pratar om gesällpoängen
    • Anna :

      Ta reda på vilka regler som gäller för frisöryrket i Turkiet är mitt råd; den kunskap har vi inte här på fårga syv. Du kan t.ex kontakta den Turkiska ambassaden >>>  (tel.nr 08-23 08 40 och Epost:[email protected] ) och fråga om de har ngn "utbildningsansvarig" eller "utbildningskunnig" eller om de kan hänvisa dig någonstans där du kan få svar på vad som gäller för frisöryrket i Turkiet.