HEJ TED!
    Det finns två olika sätt att bli lärare på:
    1. söka ämneslärarprogrammet
    eller
    2. läsa tillräckligt antal poäng i alla de ämnen som man vill bli behörig att undervisa i och KPU, kompletterande pedagogisk utbildning "på det".
    Sätt nr.2 är mer flexibel.
    Du kan då läsa poängen på deltid, men det kommer då - givetvis - ta längre tid.

    Det skulle ta 5 år på heltid.
    Om man läser på deltid - kommer det ta längre tid än fem år.

    Ang. Var ska man studera?
    Lärosäten som har examinationsrätt i Historia är i dagens läge: Göteborgs universitet, Högskolan Dalarna, Högskolan i Halmstad, Högskolan Kristianstad, Jönköping university, Karlstads universitet, Linköpings universitet, Linnéuniversitetet, Luleå tekniska universitet, Lunds universitet, Malmö högskola, Mittuniversitetet, Stockholms universitet, Södertörns högskola, Umeå universitet, Uppsala universitet, Örebro universitet.
    Men i Psykologi är det bara Linneuniversitetet.

    Det måste betyda att KPU, kompletterande pedagogisk utbildning, för att bli behörig i Psykologi - finns just på Linneuniversitetet.

    Högskolepoäng i historia och psykologi borde du kunna läsa var du vill.
    Sedan kan du läsa KPU på Linneuniversitetet i Kalmar eller möjligtvis i Växjö.

    Se info på http://lnu.se/utbildning/program/LAAGY#semester_20162 - om ämneslärarprogrammet (ingång Psykologi).

    Kontaktuppgifter till Studievägledare på Linneuniversitetet - ser du på den här sidan: http://lnu.se/student/vi-hjalper-dig/studievagledning

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig i din studieplanering!
    Lycka till!
    ANNA