Felicia95

    Hej, jag går i tankarna att börja studera efter att ha arbetat i snart ett decennium inom lite olika branscher, har funderat länge men känner inte riktigt att jag har hittat rätt än bland alla utbildningar & yrken... känner att jag kanske missar något yrke/utbildning som uppfyller ens önskemål, eller att jag kanske ska inrikta mig på någon bredare utbildning då jag ej riktigt vet specifikt vad jag vill arbeta med senare, men möjligtvis inom vilken inriktning. Jag behöver en sista push i rätt riktning för att ta mig ur utbildningsdjungeln. Jag har sökt runt en hel del och fastnat för några yrkesområden. Det yrket/utbildningen som jag har funderat längst på är medicinsk sekreterare, men där är lönen ett minus som skaver för mig, jag känner att löneutvecklingen etc är låg för en yrkesutbildning på 2 år. Dock har jag i åtanke att en eftergymnasial utbildning alltid är ett plus i alla avseenden och att jag kan ha användning av den även om jag skulle vilja söka arbete inom något annat administrativt yrke (vilket jag lutar mycket åt), eller i den privata sektorn inom vården där lönenivån möjligtvis är snäppet högre. Kommer jag inte på nått annat jag vill testa först får jag helt enkelt pröva den vägen ändå, då jag börjar känna mig desperat att gå vidare. Finns det någon likvärdig, antingen specifikt inriktad administrativ utbildning med högre ingångslön, eller någon bredare "större" utbildning? Intresserad utav både YH & universitetsutbildningar. Även intresserad av lite mer kreativa yrken då jag tycker om design, inredning osv. Funderat på yrken som stads eller landskapsarkitekt, inredningsdesigner eller något liknande inom fastigheter/bygg. Hade tyckt det varit roligt att designa kök eller garderober men enbart hittat någon specifik utbildning inom kök, vad för designutbildningar kan passa för detta? Den bästa utav två världar hade varit att kunna kombinera något administrativt med något kreativt, koordinering i samband med design lockar. Men det finns så mycket att välja bland, lite svävande yrken och inte alltid helt matchande utbildningar. Andra yrken/utb jag skrivit ner är b la någon form av sekreterare då jag gillar att skriva, socialadministratör, bibliotikarie, något inom psykologin då jag tycker psykologi verkar intressant, eller inom apotek då det är vårdrelaterat och jag gillar att organisera, dokumentera osv. Personal/beteendevetare/HR pga erfarenheter inom viss arbetsplatser jag varit på, jag är duktig på att lyssna och hjälpa människor och tycker det är viktigt att arbeta för rättigheter m.m på arbetsplatser. Kollat mycket på koordinator och läst att en väg att gå kan vara att utbilda sig till projektledare inom det området som man vill vara koordinator inom. Alternativt börja med att läsa enstaka kurser eller bygga ihop sin egen examen med fristående kurser, skrämmer dock lite att det kan se "vagt" ut för arbetsgivare när man inte läst till något "specifikt", men känner man inte att någon utbildning passar in så kan det ju vara den rätta vägen att gå. Luddigt men kan ni se någon röd tråd i detta och möjligtvis någon idé på yrken/utbildningar samt vilken ände jag borde börja i? Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är inte alls ovanligt att hen som står i valet och kvalet kring vilken utbildnings- och karriärväg hen bör välja, känner sig överväldigad av det stora utbudet av utbildningar och yrken. Det är mycket bra att du har gjort en lista över olika yrken och utbildningar som intresserar dig, det kan hjälpa till att ge en klarare bild av dina intressen och vilken riktning du vill ta. Du kan också gärna kika på framtid.se/blogg/Navigera-i-yrkesdjungeln-hur-gör-man?

    Administrativa yrken
    Om du är intresserad av administrativa yrken men oroar dig för lönen som medicinsk sekreterare kan du överväga satsa på andra administrativa roller inom vården eller inom andra branscher. Exempelvis kan du titta på utbildningar inom administration, ekonomi eller HR som kan ge dig en bredare grund att stå på och potentiellt leda till högre ingångslön. "Administratör" är mer ett samlingsnamn för ett stort antal yrken där mer eller mindre administration ingår inom de sedvanliga arbetsuppgifter. Kika gärna på framtid.se/yrke/administrator och även på "liknande yrken" (längst ner i presentationen).

    Kreativa yrken
    Om du är intresserad av design och inredning kan du utforska utbildningar inom arkitektur, inredningsdesign eller produkt- och möbeldesign. Det finns också utbildningar inom fastighetsutveckling och byggteknik som kan kombinera dina administrativa färdigheter med ditt intresse för design.

    Socionom, psykolog och HR/personal"hantering"
    Om du tycker om att inom dina huvudsakliga arbetsuppgifter hjälpa människor och är intresserad av sociala frågor kan utbildningar till Socionom, psykolog eller inom personalarbete vara lämpliga alternativ. Du kan överväga att börja med en bredare grundutbildning inom samhällsvetenskap eller beteendevetenskap och sedan specialisera dig genom vidareutbildningar eller kurser inom ditt intresseområde.

    Koordinator och projektledare
    Att utbilda dig till projektledare kan vara en bra väg om du är intresserad av samordnings- och koordineringsarbete. Du kan överväga att börja med en generell projektledarutbildning och sedan specialisera dig inom ett specifikt område som intresserar dig, till exempel inom design eller vård. Men det kan vara enklare att hitta projektledarutbildning som utbildar inför arbete inom en specifik bransch.  Kika gärna på framtid.se/yrke/projektledare Exempel på relevanta utbildningar kan finnas inom yrkeshögskola, se: yhguiden.se/utbildning/campus-varberg/it-projektledare och yhguiden.se/utbildning/kyh/projektledare-solenergi

    Bygga en egen examen eller söka jobb efter ett antal fristående kurser?
    Om du inte hittar en specifik utbildning som passar dina intressen kan du överväga att skapa din egen examen genom att kombinera fristående kurser inom olika ämnen. Detta kan ge dig möjlighet att skräddarsy din utbildning efter dina intressen och mål. Dock kräver Kandidatexamen minst 90 högskolepoäng (3 terminer på heltid, hälften av utbildningstiden) inom "huvudämnet". Det är annars inte förbjudet att läsa fristående kurser inom olika ämnen och söka jobb efter det; det blir upp till arbetsgivaren att bedöma om hen vill anställa "på grund av" utbildningen som består av ett antal fristående kurser.
    Om inte annat, så kan studier inom olika ämnen ge dig mer förståelse för vad det ämnet eller den branschen "handlar om" och om du i så fall vill fortsätta satsa på just det ämnet eller på den branschen.

    Sist men inte minst vill jag ännu en gång påminna om att det är mycket vanligt att vara osäker på vilken väg man ska ta och att det är en process att utforska olika alternativ. Ta dig tid att utforska olika yrken och utbildningar, prata med människor som arbetar inom olika branscher och fundera på vad som känns mest meningsfullt och givande för dig.
    Lycka till!
    Lästips: framtid.se/blogg/Navigera-i-yrkesdjungeln-hur-gör-man?

    Studie- och yrkesvägledare