Mohamed Hassan Ismael
    hejsan
    jag går i åk 1 Naturvetenskapliga linje, jag brukar alltid läsa om gymnasiekurser och poäng. det brukar vara 100 p i en kurs tillexempel. men vad betyder 180hp och hur mycket poäng/betyg måste jag få för att komma in?
    kandinatprogramet i kemi tar från 17,5 . vad betyder det? vilka betyg måste jag få för att komma in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    På gymnasiet är en poäng = en timme undervisning. Man läser 20 gymnasiepoäng per vecka på heltid.

    På högskolenivå /högskola-universitet/ är det hp, högskolepoäng, och 30 högskolepoäng = heltidsstudier under en termin. Kandidatprogram är på 3 år på heltid. 180 hp = sex terminers studier på heltid på högskolenivå.

    Du skriver att "kandidatprogrammet i kemi tar från 17.5". För att få meritvärde på 17.5 måste man ha alla B-betyg i alla gymnasiala kurser. Eller så kan man ha alla C-betyg + maximalt antal meritpoäng. Maximalt antal meritpoäng ä 2.5. Om hur man får meritpoäng kan du läsa på GymnasieGuiden.se, snabblänk är här>>

    Ang. 17.5 som antagningsgräns, så är det hur det var förut... men hur det blir i framtiden är det ingen som vet. Det är konkurrens om utbildningsplatser: den som är behörig kan delta i konkurrensen. Av de behöriga den som har högre betyg kommer in först. ... Och så länge platserna räcker. Nu var det förra gången att platserna tog slut när den som hade 17.5 i meritvärde kom in. Nästa gång kan det vara 17.0 eller 18.5 --- det är ju ingen som vet.

    Som behörig, kan man komma in även på resultatet av högskoleprovet. Det vill säga med lägre betyg, men om man får tillräckligt högt resultat på HP.

    Mitt råd är att du försöker göra ditt bästa i skolan och få så bra kunskaper och så höga betyg som du kan få. Sedan får man "ta det" som det "kommer", :) dvs agera utifrån de betygen du får... man kan ju inte göra bättre än man kan.

    Tips: bra om du kan göra högskoleprovet några gånger, t.ex börja redan på våren i åk1.

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare