Hans

    Alla säger ju att naturvetenskapsprogrammet är det bredaste programmet. Min förra SYV jag hade på grundskolan sa till och med att det är så brett att det ger behörighet till alla högskoleutbildingar. Men menade hon det verkligen bokstavligt?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hans,

    det finns ingen utbildning på Gymnasiet som skulle ge behörighet till ALLA högskoleutbildningar. Det finns t.ex högskoleutbildningar för blivande lärare i alla möjliga språk, för Yrkeslärare i många olika yrken; det finns högskoleutbildningar i dans/balett och musik/spela olika instrument - ... och det går därför inte att skapa en förberedande utbildning på gymnasiet som skulle ge behörighet till alla högskoleutbildningar. Det är omöjligt.

    Vad "din förra SYV" menade, tror jag, är att Naturvetenskapsprogrammet är för det första ett Högskoleförberedande program; och för det andra att man läser som obligatoriska kurser - mycket matte (och speciellt på inriktningen Naturvetenskap - där man läser matte 4; fysik 2; kemi 2 och biologi 2 och om man får godkänt i de kurserna blir man bl a behörig att söka både till Civilingenjörsprogrammet, till Läkar- & till Tandläkarprogrammet, till Veterinärprogrammet; till att läsa marinbiologi och "vanlig biologi" och så blir man också behörig till att läsa Ekonomi på högskolenivå... dock kan man bli behörig till att läsa ekonomi "bättre" på Ekonomiprogrammet - jag menar att man blir "lika behörig" men behöver ej läsa fysik, kemi och biologi).

    Med det att man läser så pass svår matte och i snabb takt på Naturvetenskapsprogrammet, passar ihte det alla elever, inte ens alla dem som vill ha en så "bred" utbildning som möjligt; som vill "h´ålla alla dörrar öppna" så att säga... Faran här är att man kankse klarar godkänt nivå, E-betyg &blir med det BEHÖRIG till massa högskoleutbildningar men sedan ej kommer in på ngn av dem pga för lågt meritvärde på sina betyg. Behöriga deltar i KONKURRENSEN om utbildningsplats; men det gäller då också ha tillräckligt mycket att konkurrera med... Alternativet som  också finns är att göra Högskoleprovet.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Okej jag förstår. Men om jag uttrycker mig lite annorlunda då: finns det något gymnasieprogram som get behörighet till någon högskoleutbilding som natur INTE ger behörighet till?
    • Julia : Jag har nu skrivit ett nytt svar, där jag försöker svara på din kommentar. Det finns säkert ännu fler exempel att ge, och jag tycker du ställde en intressant fråga, med en "ny vinkel" - jag kan inte minnas att vi fick en sådan fråga förut. Jag blev själv mycket nyfiken och jag ska försöka att hitta fler svar på din fråga. :) Återkommer i så fall! :)
    • SYV-besökare : Enligt info på http://www.utbildningsinfo.se/gymnasieskola/2.323/behorighetsvisaren-1.3591 kan man inte på Naturvet.programmet bli behörig läsa mot att bli lärare i Teckenspråk. :)
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hans,

    jag ska försöka svara på din kommentar:
    Se i Programplanen för NA >>- det finns 2 inirktningar; och det är inriktningen Naturvetenskap, som fysik2, kemi 2, biologi 2 och matte 4 ingår. Men i den inriktningen ingår inte Samhällskunskpa 2 och den kursen krävs för behörighet till lärarutbildningen, om man vill lärare i Samhällskunskap. Det är i alla fall ett exempel.
    I och för sig kan man läsa Samhällskunskap 2 som Programfördjupande eller som en kurs inom Individuellt val - även om man läser inriktning Naturvetenskap, men då läser man inte andra kurser i stället... man kan inte hinna läsa hur många kurser som helst ju! :)

    En annan "sak" är att man på NA läser endast en kurs Moderna språk - som obligatorisk kurs; dock kan man läsa mer, men samma sak här (som jag skrev om ovan... - man kan inte läsa både det ena och det andra och det tredje samtidigt) - och i fall man vill bli lärare i  moderna språk, då behöver man för behörighet godkänt betyg på nivå 3 - säg du vill bli lärare i spanska och franska - du behöver i så fall godkänt betyg både i spanska 3 och i franska 3 - och det kan bli svårt att uppnå den behörigheten på NA.