Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Monika!

    kurser i matte på nivå ett får fritt bytas mot varandra, dvs "din elev" kan ha betyg i matemaik 1b i sitt examensbevis från Restaurang- och livsmedelsprogrammet.
    Men om inte hen har A betyg i matte 1b, är det fördelaktigt för eleven att göra prövning i matte 1a för att hen har möjlighet att få högre betyg och i så fall tar man in det högre betyget i elevens examensbevis.

    ..................................................................

    8 kapitlet 15 § Gymnasieförordningen reglerar möjlighet att "klyva" kurser & (man kan också läsa i Bilaga 3 till Skollagen - om gymnasiegemensamma ämnen; att det är rätt ämne och rätt omfattning inom det ämnet som måste finnas med i examensbeviset).

    Det gäller, alltså, Historia 1b och Samhällskunskap 1b - det som behöver göra är att "klyva" de kurserna och skapa två betyg - i Samhällskunskap 1a1 och 1a2 samt i Historia 1a1 och 1a2. Det är samma betyg, t.ex C-betyg eller B... vad eleven nu har för betyg, som man sätter i båda de två "små" kurser. Och sedan lägger man 1a2 kurser som Individuellt val eller som "utökade" för att det - enligt programplanen för RL>>  ej går att läsa dem som Programfördjupande**. Eller så kan man slippa ha 1a2 kurser i examensbeviset, utan ha dem endast på urdraget från Betygskatalogen.

    **Om rektor fattar beslut om Individuellt anpassar program>>, då kan man - förutom Gymnasiegemensamma ämnen som alla måste finnas med i examensbeviset - disponera ganska fritt med de övriga kurserna.

    .........................................................

    Att eleven läser just som Lärling>> ska inte spela någon roll för kurssammansättning i examensbeviset.

     och... I fall eleven inte kommer att uppnå kraven för gymnasieexamen>>, skriver man i så fall ut Urdrag (förteckning över kurser med tillhörande betyg) - och eleven kan senare komplettera på komvux eller söka vidare till folkhögskola eller yrkeshögskola, även om hen inte har examensbevis. Yrkeshögskola kan, som bekant, ta in även obehöriga, i "fri kvot".
    Passar på och tipsar om "restaurang"-utb. på yrkeshögskola>>

    Hälsningar

    Mikael SYV