Milli
    Jag gick ut gymnasiet och hann även med en undersköterska-utbildning på Komvux innan 2010. Nu vill jag nå allmän behörighet.

    1. Kan jag slå ihop betygen från Komvux och gymnasiet?
    2. Räcker det att jag läser upp till 2 250 godkända poäng (90% av 2 500) inkl. kärnämnen.
    3. Det börjar gälla nya krav för behörighet från 1 januari 2017. Omfattas jag av dessa även om jag påbörjat studier innan dess?
    • : Hej!
    • : Jag har varit och pratat med en studievägledare men jag blev inte riktigt klok på mötet. Hon tyckte att det bästa vore att satsa på högskoleprovet. Jag har 1800 poäng och behöver kärnämnena. Är det omöjligt att läsa fler kurser så att man kan höja ”snittet” eller det är enbart de 2500 poängen som räknas oavsett om man läst fler kurser och får fler poäng??

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Milli,

    det bästa rådet jag kan ge dig är att du bokar tid med Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och det snarast! Helst redan idag!

    Saken är det att det är bara till årsskiftet som man fortfarande kan få ut ett slutbetyg. Efter 1 jan2017 är det Examensbevis som gäller. Examensbevis ställer högre krav - fler poäng, fler obligatoriska kurser + det viktigaste kanske - att en del gamla kurser ej kan användas, pga de saknar motsvarighet i det nya systemet. Man får titta "kurs för kurs" - vilka får omvandlas och vilka inte får. Det är ett noggrant och omfattande arbete. Men det måste göras* i fall du ej kan få ut ett Slutbetyg innan 1 jan2017.

    *Om du innan 1 jan2017 ej får ut ett Slutbetyg från komvux, blir du sedan tvungen att läsa mot Examensbevis (i fall du vill uppnå Grundläggande behörighet till högskolestudier).

    Du kanske skuIIe behöva läsa någon kurs på komvux eller göra prövning i en eller i flera kurser. För att hinna med det, vinner du på att se över dina betyg så fort som möjligt. Reglerna är många och komplicerade. Undantag kan i vissa fall finnas också! Därför är det ganska meningslöst om jag, utan att ha sett dina betyg och utan att ha möjligthet att prata med rektor på komvux i din kommun (som ev kan bevilja undantag) - ska ge detajerad info om du kan eller inte kan få ut ett Slutbetyg nu, innan årssiftet.

    Bästa hälsningar och vi håller tummarna!

    ANNA

    Om du har ett Slutbetyg från gymnasiet eller från Komvux, kan du inte få Examensbevis. Du måste höja de betygen som du har i ditt Slutbetyg, för att höja meritvärdet. Nya kurser kan OCKSÅ räknas in - men då påverkar ytterst lite /pga de lägre betygen som redan finns i ditt slutbetyg, väger tungt/.
    ****
    Om du redan idag är Behörig till den utbildningen du vill söka till på högskolenivå, kan faktist det bästa alternativet vara att satsa på Högskoleprovet.
    ****
    Ännu ett alternativ är att söka till allmän kurs på en folkhögsola. På ett år (på heltid) kan du på en folkhögskola uppnå Omdöme om Grundläggande behörighet. Det högsta omdöme en folkhögskola kan ge är 4.0 och man konkurrerar då även i BF-urvalsgruppen.

    Problemet med att höja de "gamla betygen"som man har i sitt Slutbetyg är att

    1. vissa kurser inte har några "motsvarande" nya kurser; och i så fall kan man inte få nya betyg... över huvudet taget;
    2. även om en motsvarande ny kurs finns, så brukar inte komvux ta in för att "läsa om"; komvux prioriterar lågt de sökande som redan är Behöriga, och som vill läsa endast för att konkurrenskomplettera; i så fall måste man leta efter möjlighet att göra Prövningar. Det är svårt att hitta var man kan göra prövningar. Varje prövning kostar 500 kr. Man förbereder sig till prövningar genom självstudier.
    Det kan ta lång tid, bli dyrt och besvärligt att höja sina betyg genom prövningar. I så fall är faktiskt alternativet HÖGSKOLEPROVET - ett bättre alternativ. Kostnaden är 450 kr. Det finns gott om gratis material för att kunna förbereda sig. Ex. till matte-logiska delen kan man förbereda sig med hjälp av: matteboken.se/lektioner/hogskoleprov

    • : Redigera Radera 3 minuter sedan Milli Jag har varit och pratat med en studievägledare men jag blev inte riktigt klok på mötet. Hon tyckte att det bästa vore att satsa på högskoleprovet. Jag har 1800 poäng och behöver kärnämnena. Är det omöjligt att läsa fler kurser så att man kan höja ”snittet” eller det är enbart de 2500 poängen som räknas oavsett om man läst fler kurser och får fler poäng??
    • Anna : För att kunna svara på din fråga måste man veta Mycket mer än det som du skriver i din fråga och i din kommentar. Jag skulle behöva utförlig info om Vad dina betyg heter /Rubriker - är det Slutbetyg, från vilket år? är det Samlat betygsdokument, från vilket år?/ även kurskoder som finns i dina tidigare betyg kan spela roll.
    • : Hej!
    • : Okej, jag ska fatta mig kort :) Jag läser just nu allmän kurs och de säger att jag ska gå där i tre år, alltså motvarade ett helt gymnasieprogram men enbart läsa 7 kurser. Jag hoppade av i trean pga depression och har 5-6 ämnen därifrån men kan man läsa om hela gymnasiet? För det gör jag hellre på tre år än 7 ämnen och ej veta om man ensa får en 4 som krävs för att komma in på högskola/universitet. Jag läste till USK några år efter gymnasiet samt enstaka kurser som Psykologi som man kanske kan ta med? Kan jag skrota mitt samlade betygsdokumentdokument och köra gärnet på Komxuv? HELA gymnasiet? För går det så kör jag på det direkt. Mvh Milli Nilsson
    • Mikael : Du läser nu på en folkhögskola, eller hur? Jag ska förklara vad som gäller när man läser på en folkhögskola + ang. komvux - i ett nytt svar. Kort: det kan inte garanteras vad du ska få läsa på komvux, för att komvux bestämmer själva - lokalt, i varje kommun.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    angående studier på en folkhögskola.
    På folkhögskolorna får man ej betyg. Man får OMDÖME. Kurser/betyg från gymnasiet eller komvux får ej tas in i ett Omdöme, över huvudet taget. Folkhögskolorna har ett eget system och egna regler.
    Om det som gäller vid folkhögskolestudier kan du läsa på framtid.se/studier/folkhogskola & på www.folkhogskola.nu

    Att på förhand veta vilket omdöme man får i slutet av sina studier, kan man inte.
    I fall man ej högsta omdöme, har man ändå, förhoppningsvis, lärt sig så pass mycket att man kan få högt resultat på högskoleprovet. Så, man läser aldrig "i onödan", är min mening.

    *******************
    Komvux
    I varje kommun får komvux bestämma rätt så mycket själva. Endast Grundskolestudier är "rättighet för folket" och där man har rätt att få plats. Är man klar med grundskolan, är tanken att man kan få jobb (något jobb). Och läsa på gymnasienivå kan Möjlighet finnas /ibland/ men inte alltid. Beror mycket på om komvux har bra eller dålig ekonomi, just i den aktuella kommunen.

    Om du har ett Samlat betygsdokument, kan du - förhoppningsvis - läsa på komvux mot ett slutbetyg. Standard är, dock, Examensbevis (gymnasieexamen). Fördelaktigt om du får läsa mot ett Slutbetyg; för det måste rektor på komvux fatta beslut. För att rektor ska fatta ett sådant beslut, måste minst av dina kurser, som du redan har betyg i, sedan "gammalt", och som du tar in i ditt slutbetyg, saknar möjlighet till "omvandling" (eller om omvandlingen medför nackdel för dig).
    Hur som helst, är det på förhand inte säkert om du kan läsa mot ett Slutbetyg eller om du måste läsa mot Examensbevis.
    Vilka kurser som ska ingå - ...? så måste man först reda ut om du ska läsa mot ett Slutbetyg eller mot Examensbevis. Olika regler gäller för de 2 olika typer av betygsdokument.

    Du skriver att det ej finns garanti på att kunna få "4.0" i omdöme från en folkhögskola. Och du har rätt. Men på samma sätt finns det inga garantier på att få höga betyg i kurser man läser på komvux. I och för sig, så förstår jag att man kanske vill veta hur man ligger till ... och på komvux är det lättare, då man får betyg i varje kurs - så vet man hur man ligger till. Samtidigt, så finns det inte någon garanti på att få plats på alla kurser på komvux som man vill eller behöver läsa.
    Så, det finns för- och nackdelar i att läsa på komvux eller på en folkhögskola.