Hej Tyra,

    godkända betyg i moderna språk 3 och 4 ger maximalt antal meritpoäng inom moderna språk, vilket är 1,5. Eftersom psykolog eller socionomprogrammet ej kräver - för särskild behörighet - moderna språk 3, som vissa andra högskoleutbildningar kräver, så får man full merit, dvs max - som är 1,5 i merit för moderna språk med Ett Undantag: om du redan för engelska 7 och högre kurser i matematik, har mer än 1.0 i merit... då får du sammanlagt max 2.5 i merit i alla fall. Ingen kan få mer i merit än 2,5.

    Exempel; om du har godkänt betyg i eng 7 och i matematik 3, då får du för de 2 kurser 1,5 i merit.
    Du borde för moderna språk få 1,5 i merit. Men om du redan har mer än 1.0 i merit - får du mindre för moderna språk, än 1.5. Detta pga max i merit (sammanlagt) är 2.5.

    Du får gärna läsa om reglerna kring meritpoäng på >> GymnasieGuiden.se om meritpoäng för dig med Examensbevis.

    hej igen, ska försöka svara på din kommentar.
    Om du har EXAMENSBEVIS - gäller följande:
    vi tar 2 exempel - vi säger att en person har alla E betyg i sitt examensbevis förutom D och C betyg i moderna språk 3 och 4. Men för övrigt har alla E betyg och så har hen inte några andra meritpoäng, dvs ej har godkända betyg i Engelska 7 eller högre kurser i matematik.
    Då räknar man så här:

    Jämförelsetal för alla E betyg blir 10.0, men om man har en 100 poängs kurs betygsatt med C och en annan - men D - då blir jämförelsetal 10.3 + 1.5 i merit ... vilket ger Meritvärde på 11.8. Det är mer MERITVÄRDET SOM MAN KONKURRERAR OM PLATS PÅ HÖGSKOLEUTBILDNINGAR.

    ******
    Ett annat exempel - om en person har alla A betyg men C och D betygen i moderna språk 3 och 4.

    Betyg i GA, gymnasiearbete räknas inte in. Alla andra betyg A skulle ge jämförelsetal på 20.0 men eftersom man har C och D betygen i 2 st. 100 poängskurser - då blir jämförelsetal 19.5 i stället. Sedan plussar man på 1,5 i merit. Det totala meritvärde blir med det 19.5 + 1.5 = 21.0.

    ******
    Tredje exempel - om en person har alla C betyg och C respektive D betygen i moderna språk 3 och 4. Då räknar man så här: GA räknas fortfarande inte in. D betyg i en 100 poängskurs sänker jämförelstal från 15.0 till 14.9 plus man lägger till 1,5 i merit. Med det blir Meritvärde 16.4.
    Meritvärde är alltså summan av Jämförelsetalet + meritpoängen. har man inte meritpoäng, blir Jämförelsetal = Meritvärde.
    du får 1,5 i merit, därför plussar du på 1,5 till ditt jämförelsetal. Betygen i moderna språk 3 och 4 räknas även med i ditt jämförelsetal.

    • : Okej! Tack för snabbt svar! Jag har fått höra många gånger att kurserna ger 0,5 meritpoäng var och blev förvirrad då. Jag har D respektive C i betyg, får jag ändå 1,5 i merit för dessa?
    • Anna : Man får göra skillnad på Meritpoäng och MERITVÄRDE. Du får 1,5 i merit, ja. Men betygen räknas även in i ditt jämöfrelsetal.