Eee
    Hej! Jag har några olika frågor.
    1. Jag går ekonomi/juridik sista året och jag klarar inte av matte 2b. Har verkligen gjort ALLT. Men det går inte. Kommer jag komma in på juristlinjen ändå? Och finns det andra utbildningar man kan komma in utan matte 2, isåfall villa?

    2. Jag ska söka till jurist i Göteborgs universitet och undrar hur stor chans är det att just jag kommer in där? Vill helst gå där för att jag har familj osv där. Jag har läst massa extra kurser så jag ligger över med poängen i min examen.

    3. Ska jag göra högskoleprovet? Vad händer om jag inte klarar av matten där? Är det större chans att komma in med betyg eller högskoleprovet??
    Hopps du kan svara på mina frågor. Hade varit jättesnällt. Mvh/ en oroad tjej
    • : Man behöver inte ha A i riktigt alla, så ge inte upp!! Jag hade nästan alla A men jag hade två D och några C och B också, och jag kom in, så det borde inte sinka dig! Just F i en kurs kan bli knepigt... Får du F kan du iof försöka plugga upp kursen på komvux alt i trean men det är fortfarande en svår kurs... Jag skulle försöka plugga upp matten för att få en större chans :) Lycka till!!
    • Anna : Tack så mycket Anna för din kommentar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    juristprogrammet kräver inte godkänt betyg i matte 2. du måste dock ha Betyg i matte 2 för att ta examen från Ekonomiprogrammet inriktn.Juridik - men F är också ett betyg.

    Ang. komma in på Juristprogrammet på Göteborgs Universitet så ser statistiken ut så här:

    Och på resuItatet av HögskoIeprovet brukar det krävas 1.45 som Iägst (ofta 1.50 på HP).

    Att antagningsgräns Iigger på över 20.0 - betyder att det ej räcker med aIIa A-betyg i aIIa gymnasiaIa kurser, utan man måste även ha Meritpoäng. Om vi säger att du får F i matte 2b, som är en 100-poängskurs. Om du för övrigt har A-betyg i aIIa kurser, får du jämföreIsetaI med F i matte 2b, på ca 19,2 - och du måste i så faII "kompensera" genom att ha A-betyg även i några Meritpoängskurser, t.ex eng7 och moderna språk 3 & 4.

    EnIigt som det "brukar vara" vid antagning till juristprogrammet, måste man ha väldigt höga betyg. Och även ha några Meritpoäng, dvs betyg i Engelska 7, moderna språk 3 och 4 och högre kurser i matematik. Om du inte kommer få gokänt betyg i matte 2, mister du 0.5 i merit för matte 2 och "förlorar" också i Jämförelsetalet, som blir lägre pga F-betyget.

    Jag råder dig att göra HögskoIeprovet - både nu i oktober och sedan ännu en gång i apriI 2017.

    Du frågar om det är större chans att komma in med betyg eIIer med högskoIeprovet... och det beror på vad du har för betyg och vad du för för resuItat av högskoleprovet.

    Om du inte har aIIa A-betyg, förutom då matte 2, som du skriver att du inte klarade, har du större chans att komma in på resultatet av högskoIeprovet.

    Hoppas mitt svar blir tiII hjäIp!

    ANNA