Ellen
    Jag insåg under sommarlovet mellan år 1 och 2 i gymnasiet att jag verkligen inte vill gå kvar i min nuvarande gymnasieskola, trivs inte med eleverna, stämningen eller studiesättet. Jag och min förälder har försökt lite i sista minuten att försöka få in mig på flera skolor men har fortfarande ingen fast plats och terminen har redan börjat. Både jag och min förälder har ringt till studievägledare på många skolor och mailat men hittills sitter jag bara på ungefär 3 reservlistor och har därför nu inte riktigt någon skola (iaf ingen jag trivs med att gå till). Så jag undrar nu vad du har för tips för att jag ska kunna komma in i det gymnasium jag vill gå på istället? Är det helt omöjligt att kunna byta gymnasium till tvåan? om inte- vad kan jag göra förutom att ringa och sitta och vänta? Är det bra att besöka skolorna jag allra helst vill gå på för att visa extra engagemang?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Att byta skola utan att söka om till åk ett, är tyvärr inte en rättighet. Om det inte finns ledig plats, kan inte skola göra ngt, för det går ju inte att sparka ut elever som är antagna på skolan.

    varför sökte du inte till åk 1 i våras?

    Det du kan göra är att bredda sökområde, både geografiskt och tänka på vilka andra program du kan tänka dig... Vilket program gick du åk ett på?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Vrför jag inte sökte till år 1 i våras var för att jag inte ville byta förrän på sommaren och eftersom jag inte har några som helst tankar på att behöva gå m år 1
    • : Jag gick programmet samhälle i år 1 och det är tyvärr enda programmet jag kan tånka mig, har dock sökt alla inriktningar inom samhälle på de olika skolorna eftersom det inte spelar någon roll.
    • Milla : Även EK juridik och Humanistiska programmet liknar SA ganska mycket.