Alda
    Hej, jag har funderat på att välja IB-programmet till gymnasiet som för mig börjar nästa termin. Jag är van vid engelska så det ser jag inte som något problem, dessutom har jag en bokad ''elev för en dag'' på Ib-programmet nära mig.
    Min fråga är om IB är en bra bas till att bli läkare? Är det lättare att komma in på universitet med läkarlinjer utomlands än i Sverige isåfall? Om jag vill bli läkare och plugga i Sverige, är det då bättre att läsa vanlig natur eller natur-sprint?
    Är det lättare eller svårare att läsa till läkare utomlands, med tanke på intagningsmeriter?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Alda!

    du kommer att söka läkarutbildning först om ca 3,5 år. På den tiden kan mycket ändras.

    ang. läsa "utomlands" så beror det i mångt och mycket - i Vilket Iand?

    I Sverige är undervisning Gratis och bland annat därför som det är så svårt att komma in. Skulle man fått betala för utbildning till Iäkare vad det kostar (och det är mellan en miljon och 1,5 milljer kr) som man gör i andra länder, skuIIe det säkert bli betydligt färre sökanden, då skuIIe inte folk ha råd att läsa.

    Det gäller att bli BEHÖRIG och sedan konkurrera om plats på utbildningen. Konkurrera kan man med betyg eller med resultatet av högskoleprovet. Med andra ord, är man tillräcklig duktig, bör man komma in - antingen på betyg eller på resultatet av högskoleprovet.

    Om du hellre vill läsa utomlands - då är IB-programmet ett bra alternativ. Undervisning är på engelska och kurser är anpassade till de krav som finns på utländska universitet.

    Vet man att man hellre vill läsa i Sverige, är Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap - det bästa alternativet. Det är fördelaktigt att läsa på gymnasiet med samma undervisningsspråk som man sedan kommer att läsa på universitet "på".... och kurser på NA, natur är också anpassade så att man bygger på dem när man går vidare till högskola/universitet.

    Dock är det möjligt att "byta land och språk" på så sätt att det är inte omöjligt att efter IB läsa på läkarprogrammet i Sverige; eller efter NA, natur - läsa i utlandet på en läkarutbildning i ett annat land.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : På det gymnasiet jag funderar på att gå på finns även en engelsk inriktning på natur, vore det då en bredare väg för mig? eftersom att jag både får naturlinjen + lite mer engelska?
    • Anna : På IB läser man minst lika mycket inom Naturvetenskap, ofta mer än på Natur-natur. IB är för den som är mycket motiverad, mycket duktig på engelska och vill och kan läsa mycket inom naturvetenskap i snabb takt. Natur-natur blir inte "bredare" utan lättare (inte lika mycket att läsa) som på IB.