Mia
    Hej,

    Vilka gymnasieskolor erbjuder Japanska som individuellt val? Finns det någon gymnasieskola som erbjuder det över nätet eller på distans.
    Min dotter vill läsa Estet Bild med Japanska som individuellt val eller som utökad kurs för att senare efter gymnasiet kunna läsa vidare i Japan inom Manga/Anime.

    Finns denna kombination på något gymnasium i Sverige? Hon går nu i åk8 och ska alltså söka gymnasium till HT-17

    • Peter : Tips: ta kontakt med Japans ambassad i Stockholm, http://www.se.emb-japan.go.jp/itprtop_sv/index.html - berätta om din dotters önskan att lära sig japanska. Din dotter kan kanske själv skriva några rader till dem via epost på japanska.
    • Mikael : Vi fick nu svar från Språkcentrum i Göteborg, som tar 563 kr/timme för att erbjuda Distansundervisning. De kan erbjuda japanska. Du kan av oss få kontaktuppgifter till Språkcentrum i Göteborg, IT-pedagog på Utbildningsförvaltningen, men det är annars lätt att hitta på www.goteborg.se eller ringa till kommunens växel.

    3 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Mia!

    Väldigt roligt att din dotter vill läsa japanska! Vi har gjort en sammanställning av vilka gymnasieskolor erbjuder (till hösten 2016) "ovanliga språk", däribland japanska, se den sammanställningen här>>

    Om det blir någon förändring till hösten 2017 vet vi ännu inte. Det "räcker" ju i praktiken att en japansklärare blir mammaledig eller tvärtom kommer tillbaka från mamma-ledighet eller bestämmer sig att jobba tills hen blir 67 år (i stället för att gå i pension vid 65 år) - och då finns det (eller inte) en lärare som kan undervisa i japanska. Japanska-lärare växer, som bekant, inte på "trä..." :) ;)

    Din fråga om distansundervisning i språk har funnits "på tapeterna" i några år nu... och det "jobbas på det", men ännu kan vi inte se ngt praktiskt resultat. Vi håller tummarna för att det ska bli en "bättring" på den fronten inom kort!

    I vilken del av Sverige bor din dotter? Kan hon fritt flytta till vilken gymnasieskola som helst om den rätta kombinationen (Estet bild med japanska som individuellt val eller som utökad kurs) skulle erbjudas på en skola väldigt långt borta?

    Som sagt, utbud av gymnasiala utbildningar till hösten 2017 blir fastställt under hösten 2016. Vilka språk som olika gymnasieskolor erbjuder är oftast inte klart innan mitten på december (och kan dröja ännu längre ... t.ex till slutet på januari, innnan antagningskanslierna publicerar vilka språk som planeras till nästkommande höst).

    Det skulle vara jättebra om din dotter skulle börja läsa japanska redan nu, så fort som möjligt. Detta bland annat pga ju yngre eleven är, desto lättare och snabbare lär man sig (och speciellt mycket märks det inom just Språkinlärning). Det senaste inom språkforskningen (Brittiska forskare) visar på att mänsklig förmåga att lära sig ett nytt språk börjar avta från det att barnet är 9 månader gammalt (som tur är avtar förmågan sakta, men skillnaden märks - på en bebis som blir "utsatt" för ett nytt språk när hen är 8,5 månader eller 9,5 månader... otroligt! tycker jag... men sant, säger i alla fall Brittiska språkforskare :).

    Så - om ni finner möjlighet för din dotter att börja läsa japanska på egen hand, eller med en privat lärare eller på en språkkurs på ett Studieförbund, skulle jag rekommendera att ni anmäler henne (om ni har råd och möjlighet, så klart).

    Hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Tack för svar!
    • : Vi bor i Falun och dottern vill inte gärna flytta så pendlingsavstånd. Borlänge, Leksand, Sandviken,. (Dalarna)
    • Milla : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig.
    • : Tack! Självstudier redan påbörjade.
    • : Studiecirkel steg 1 avklarad. Hon förstår en del men det är skrivspråket som är svårt att lära på egen hand. För att bli behörig till Japansk högskola/Uno krävs ett godkänt språktest på ganska avancerad nivå. Det finns Japanska på högskolan i Dalarna men dottern skulle gärna redan vilja lära sig språket tidigare, under gymnasiet. Det blir annars ytterligare minst 2 extra studieår. Vi har tyvärr inte hittat Japanska som gymnasieämne i närheten. Hoppas att gymnasiala distansstudier i språk blir verklighet.
    • Milla : Japp! det hoppas vi också här på Fråga SYV. Om du själv (på annat sätt) hittar info om att kunna läsa japanska eller andra ovanliga språk på distans - var god berätta det för oss. Och vi lovar samma sak till dig: jag har nu skickat förfrågningar till ett antal olika ställen och om vi får ett positivt svar, hör vi genast av oss till dig! Håll tummarna! ;)
    • :
    • Mikael : NTI-skola erbjuder bl a kurser på distans. De svarade på vår förfrågan att et går att köpa en kurs hos dem, t.ex kan utbildningsförvaltningen besluta i att köpa en distanskurs för en elev. Kontaktperson på NTI-skola nås via [email protected]
    • : Åh! Jag läste på nätet att NTI hade en åldersgräns på min 20 år. Så jag trodde dottern var för ung. Ska kontakta NTI få se. Tack för alla tips! Vad bra ni är!
    • Anna : Alla regler kan ev ha Undantag. Det är bättre att fråga en gång "för mycket" - för att om man inte frågar, får man inga svar. :) Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mia!

    Det finns idag fem gymnasieskolor>> i Dalarna som erbjuder utbildning på estetiska programmet, inriktning Bild och form - till hösten 2016.

    Vilka de gymnasieskolorna är kan Du se Här>>

    Vi ska försöka få svar från alla de skolorna om de till hösten 2017 planerar erbjuda läsa Japanska och återkommer i fall vi får ett positivt svar från någon skola.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mia, vi fick nu svar från Västerbergslagens utb.center>>

    Läs deras svar nedan:

    "Som det ser ut i dag på Estetiska programmet så kan eleven läsa japanska. Vi har ett samarbete mellan de flesta gymnasieskolor i dalarna som heter GYSAM, där vi har gått samma för att kunna erbjuda så många språk som möjligt. Det varierar från år till år så det är svårt att sia om framtiden vad gäller antal språk och vilka språk som erbjuds. Men läraren i japanska är anställd av oss på VBU så det är troligt att vi kommer att kunna erbjuda japanska även i framtiden förutsatt att läraren jobbar kvar eller att vi har en ny lärare. Och till frågan vilka andra skolor som erbjuder japanska så är det alla som är anslutna till GYSAM och då erbjudes det med vår lärare webbaserat men hos oss på VBU finns båda möjligheterna antingen webbaserat eller i klassrum beroende på vilken japanska kurs man läser."

    • : Tack Peter! Skulle ni få svar från någon mer skola så skriv det här. VBI är lite långt bort. Men annars helt klart ett alternativ. Tack! Ska kontakta skolan.
    • Mikael : VBI skriver ju att det går att läsa på Distans. Mitt förslag: prata med rektor på din dotter grundskola, be att hen tar kontakt med GYSAM där de erbjuder många olika språk på distans (som VBI skriver om) och att de gör Undantag och låter din dotter läsa japanska 2, t.ex - på distans under åk9 och då kan hon sedan fortsätta med japanska 3 under åk1 på gymnasiet... osv. Lycka till!
    • Mikael : "Webbbaserat" i VBI´s svar tolkar jag som att man kan läsa "på distans".
    • : VBU svarade att Falu Kommun tyvärr inte längre är med i samarbetet GYSAM så distansstudier från VBU var i dagsläget inte möjligt. Jag har skrivit till Falu kommuns Gymnasiechef och frågat ändå. VBU var väldigt trevliga och tillmötesgående.
    Läs alla kommentarer