Sofia
    Hej! Jag går i nian och har både modersmål och moderna språk (Tyska respektive Spanska). Min modersmålslärare sa på våran senaste lektion att vi (niorna som ska söka gymnasie) kan få 19 betyg och därmed få ta bort två av de sämsta betygen istället för bara ett, eftersom vi hittills bara fått 18 betyg (16+moderna språk+modersmål). Hon sa att en kan göra ett prov i Tyska som Modernt språk så att en får ett extra betyg att söka till gymnasiet med, alltså göra en prövning. Kan en göra detta? Alltså få två moderna språk-betyg, ett för tyska och ett för spanska och sen ett för modersmål? (Teoretiskt sett. Jag har egentligen tillräckligt bra betyg för att komma in på den linjen jag vill komma in på, men vill för det första veta om det ens går, och sedan kanske bara göra det av trots, eller eftersom jag skulle få ett A och skulle kunna få typ 5 poäng mer.)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia!

    Din lärare har rätt. Man får ha "hur många betyg som helst" från grundskolan. Det finns elever som har fler än ett modersmål och som samtidigt läser flera moderna språk.

    Vi känner t.ex ett fall då eleven hade 22 betyg från grundskolan. Då räknar man så här; man lägger ett betyg i Moderna språk (som lästes som språkval) åt sidan så länge... och av de Resterande betygen väljer 16 st. högsta/bästa/. Sedan adderar man de 16 bästa betygen och det 17-de betyget, som endast får vara Moderna språk.

    Man får göra prövningar i grundskolekurser. Skola har dock rätt att ta prövningsavgift 500 kr per prövning.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för att ni hjälpte mig med det här! Det tog lite tid för mig att få igång det men jag har tillsut mitt betyg i Tyska också. Jag gjorde Nationella Proven som prövning och fick A (:
    • Liselotte : men SÅ RoIigt!!! GRATTIS!!!! :)