Irma
    Hej!
    Jag går i nian nu och ska alltså börja gymnasiet efter sommaren. Saken är den att jag ligger väldigt långt fram i många ämnen, och det vi går igenom under flera lektioner förstår jag på fem minuter. Jag brukar läsa på extra och har några gånger gått in på eftergymnasial nivå inom vissa ämnen.
    Jag vet att gymnasiet är tänkt att läsas på tre år, men om jag skulle läsa in första året själv under sommaren, skulle det då vara möjligt att börja tvåan direkt? Jag hade troligtvis hoppat över en klass tidigare om det inte hade varit för att jag var sjukskriven under en längre tid.
    Det handlar inte heller bara om utbildningsbiten, utan om den sociala biten. Jag har svårt att verkligen få kompisar, då de antingen inte förstår mig eller så måste jag lägga mig på en lägre nivå, så om jag skulle börja med mina jämnåriga skulle det bli på det sättet igen.
    Så, är det möjligt att börja tvåan direkt istället för att gå ettan? Hur gör jag isådana fall för att göra det (till exempel, vem ska jag kontakta?)?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Irma,

    prata med rektor på din skola, är mitt råd. du är troligtvis en så kallad "särbegåvad" (extrabegåvad) elev. Det finns inte någon regel om hur man löser en sådan ovanlig situation. Det kan bli svårt att göra så som du önskar, pga systemet är oflexibelt (fyrkantigt).

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Hör gärna av dig sen och berätta vad rektor har svarat dig.

    Daniel syv